Andy Rubin en Andy Lees, respectievelijk verantwoordelijk voor de besturingssystemen Android en Windows Phone, uiten voor het eerst openlijk kritiek op Apple’s spraakherkenningssoftware Siri. Ze zetten grote vraagtekens bij het nut van deze toepassing.

Gebruikers van de nieuwe iPhone 4S lijken zich kostelijk te vermaken met Siri. Inmiddels zijn er verschillende humoristische websites en Youtube-filmpjes verschenen waarin de trotse bezitters Siri de meest opmerkelijke uitspraken weergeven. Maar vanzelfsprekend is Siri ontworpen om gebruikers optimaal gebruik te kunnen laten maken van hun iPhone.

Andy Rubin van Google gelooft niet dat een telefoon je assistent moet vervangen. "Je telefoon is een middel om te communiceren. Je moet niet communiceren met je telefoon, maar met iemand anders aan de andere kant van de lijn", aldus Rubin. Hij vraagt zich dan ook af in hoeverre iPhone-gebruikers deze functie zullen benutten. Tevens benadrukt hij dat een van de bedenkers van Android gewerkt heeft aan een spraakherkenningsfunctionaliteit, maar dat deze nog lang niet zo geavanceerd is als Siri. Hiermee wil Rubin zeggen dat Siri geen noviteit is.

Andy Lees, hoofd van Microsofts besturingssysteem Windows Phone 7, heeft in een interview gezegd dat hij Siri niet echt bruikbaar vindt. Hij benadrukt dat de spraakherkenning in Windows Phone 7 "de volledige potentie van het internet" benut in plaats van een bepaalde functionaliteit. Dit omdat hun spraakherkenningssoftwarde Microsofts zoekmachine Bing gebruikt bij de voice search feature.

Deze opmerking van Lees is niet helemaal duidelijk, aangezien Siri ook gebruik maakt van de resultaten van zoekmachines om antwoord te geven op de vragen van gebruikers. Ten slotte benadrukte Lees dat het niet de bedoeling is van Microsoft dat gebruikers hardop in de openbaarheid tegen hun toestel praten.

Rubin en en Lees hebben misschien commentaar op Siri, maar de praktijk laat een ander beeld zien. Apple wist maar liefst vier miljoen exemplaren van de iPhone 4S te verkopen in slechts drie dagen tijd. En wat betreft Siri, gebruikers vermaken zich kostelijk met deze functie. Maar of Siri nou een unique selling point is voor het nieuwe toestel, is nog maar de vraag. Het is aannemelijker dat gebruikers het nieuwe toestel aanschaffen vanwege de hard- en software-upgrade in plaats van de spraakherkenningsfunctie.