2min

Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus. Het is een veelgehoorde uitspraak om de uiteenlopende karaktereigenschappen van mannen en vrouwen te typeren. Dat het gezegde niet in alle gevallen opgaat blijkt uit een recent onderzoek van Vuclip. In deze studie hebben onderzoekers gekeken naar de verschillen tussen mannen en vrouwen bij de aanschaf van een nieuwe smartphone.

Er wordt veelal gesuggereerd dat mannen de nieuwste en dus veelal duurste gadgets willen hebben. ‘Het verschil tussen een jongen en een man is dat de speeltjes duurder worden’, aldus een oud gezegde. Uit een recente studie van onderzoeksbureau Vuclip blijkt dat deze vlieger echter niet altijd opgaat.

Bij de aanschaf van een nieuwe smartphone letten mannen niet zozeer op de functionaliteiten van het toestel, maar op het prijskaartje. Een derde van de mannen die aan het onderzoek deelnamen (33 procent) zegt dat de prijs van het toestel de belangrijkste factor is om al dan niet tot aanschaf over te gaan. De functionaliteiten komen op de tweede plaats met 31 procent.

Als vrouwen dezelfde vraag voorgelegd krijgen, zegt 37 procent dat ze in de eerste plaats naar de verschillende features van de smartphone kijken. Schermgrootte is eveneens een belangrijke factor voor vrouwen (21 procent). 18 procent van de vrouwelijke respondenten zegt dat het prijskaartje van doorslaggevend belang is.

Tevens vroegen de onderzoekers van welke fabrikant zij hun volgende smartphone zullen aanschaffen. Daarbij komt Nokia als winnaar uit de bus: 37 procent van de ruim 560.000 respondenten zegt dat hun volgende toestel van de Finse smartphoneproducent afkomstig zal zijn. de iPhone van Apple staat met 25 procent op de tweede plaats. Opvallend is dat de trouw van iPhone-gebruikers aan dit merk ongekend hoog is: 90 procent van de respondenten die nu een iPhone bezit zegt straks opnieuw een iPhone te zullen kopen.