1 min

Het sociale netwerk van Google, Google+, biedt uitgevers de mogelijkheid om bezoekers van de mobiele website langer op de website te houden door advies te geven welke gerelateerde artikelen interessant zijn om te lezen. Als een uitgever ervoor kiest om deze functie uit te rollen, krijgen alle bezoekers van de mobiele website dit advies te zien als zij omhoog scrollen.

Google heeft de nieuwe functionaliteit gepresenteerd op de Google+ blog en heeft in Forbes een mediapartner gevonden om het als eerste in gebruik te nemen. Als een bezoeker de website van Forbes, of van een andere uitgever die de functionaliteit heeft uitgerold, bezoekt en vervolgens terug omhoog schoolt na het lezen van een artikel, zal onderin zijn scherm een balkje verschijnen met gerelateerde artikelen. De artikelen die getoond worden door Google zijn geïndexeerd en gewaardeerd op basis van de auteur, het aantal +1’s en het aantal keren dat het artikel is gedeeld.


Het is overigens ook mogelijk om het balkje tevoorschijn te toveren als er voorbij een bepaald punt op de pagina genavigeerd.

Gebruikers hoeven niet ingelogd te zijn bij Google+ om deze functie te gebruiken en te zien. Wel is het zo dat er meer mogelijkheden zijn als gebruikers zijn ingelogd bij Google+. Denk hierbij aan het direct waarderen of delen van artikelen.