De Samsung Galaxy Gear-horloges worden in betrekkelijk grote getale teruggebracht naar de plaats van aankoop, zo blijkt uit gelekte documenten van Samsung. Meer dan 30 procent van de mensen die een Galaxy Gear kopen blijkt het horloge weer terug te brengen.

Volgens het document liggen de retourneringen bij de Amerikaanse winkelketen Best Buy het hoogst, het is onduidelijk hoe hoog precies. Het is niet ongebruikelijk dat nieuw geïntroduceerde producten na aankoop teruggebracht worden door klanten, maar een retourneringshoogte van 1 op de 3 exemplaren is aanzienlijk hoger dan normaal.

Er zijn verschillende redenen waarom klanten de Galaxy Gear terugbrengen, zoals dat ze niet kunnen wennen aan het idee van een smartwatch, of het beperkte aantal smartphones dat het horloge op dit moment ondersteunt. De Galaxy Gear werkt enkel samen met Galaxy-apparaten waarop Android 4.3 actief is.

Samsung heeft Best Buy-medewerkers gevraagd om te achterhalen waarom klanten het horloge terugbrengen, ongetwijfeld om oplossingen door te voeren bij een volgend model van het horloge.