2min

Tags in dit artikel

, ,

Apple heeft Twitter-analysebedrijf Topsy overgenomen. Het is op dit moment niet duidelijk wat Apple in de toekomst van plan is met het bedrijf. Mogelijk gaat het bedrijf gebruikt worden om zoekresultaten te verbeteren.

Apple heeft Topsy overgenomen. Dit blijkt uit een rapportage van The Wall Street Journal die door Apple is bevestigd. Topsy is een bedrijf dat zich specialiseert in het analyseren van sociale media. Hierbij ligt er een focus op de analyse van Twitter. Apple legde meer dan 200 miljoen dollar (147 miljoen euro) neer voor de overname.

Op de website van Topsy is het mogelijk om door tweets te zoeken en trends op het sociale medium te herkennen. Dit wordt voornamelijk gebruikt door bedrijven om trends op Twitter te ontdekken en erop te reageren met de bedrijfsvoering. Topsy heeft een database van meer dan 425 miljard tweets vanaf 2006 tot het heden.

Apple is op dit moment al een partner van Twitter. Dit zou betekenen dat Apple de middelen zou moeten hebben om tweets te analyseren en hieruit trends op te maken. Het is dan ook aannemelijk dat Apple Topsy niet alleen over heeft genomen om de dienst direct te gebruiken, maar eerder om een team in te lijven dat het mogelijk maakt om op basis van trends op sociale media de zoekresultaten te verbeteren. Deze zoekresultaten zouden vervolgens in de app- of iTunes Store gebruikt kunnen worden.

Een andere mogelijkheid is dat Apple de zoekresultaten van de App Store en iTunes per persoon aan wil gaan passen, mede op basis van de dingen die je vrienden op Twitter opzoeken. Hierdoor zouden de zoekresultaten persoonlijker worden. Ook het verbeteren van spraakassistent Siri wordt genoemd als reden voor het overnemen van Topsy. Door trends via Twitter te analyseren, moet het mogelijk worden om Siri beter te laten begrijpen waar gebruikers over het algemeen naar zoeken.