Hoewel we nog zeker een jaar moeten wachten op de komst van DirectX 12 en Direct3D 12, is er wel wat om naar uit te kijken. Microsoft gaf tijdens een toespraak op de Game Developers Conference aan dat de nieuwe standaarden ervoor zullen zorgen dat de prestaties van computers, smartphones en de Xbox One zullen verbeteren.

DirectX 12 en Direct3D 12 zijn bedoeld voor verschillende platformen van Microsoft, waaronder Windows 8, Windows Phone 8 en de Xbox One. Met behulp van de komende standaarden zullen rijkere omgevingen tot de mogelijkheden horen. Dit is onder andere te danken aan de mogelijkheid om meer objecten weer te geven.

Sowieso wordt de kracht van moderne videokaarten dankzij DirectX 12 beter benut. Microsoft belooft bijvoorbeeld een gelijke verdeling van rekentaken over meerdere cores, alsook een betere efficiëntie bij het renderen.

Er lijkt zelfs geen addertje onder het gras qua compatibiliteit: Volgens Microsoft zal zo’n 80% van de gamesystemen die nu in de winkel staan in staat zijn om de update te draaien. Dat geldt ook voor de Xbox One. Intel’s vierde generatie Core-processors en alle Nvidia-hardware vanaf GeForce 400 moeten bijvoorbeeld ook in staat zijn om DirectX 12 te draaien. Het is echter wel onduidelijk hoe het zit met ondersteuning voor Windows 7.

De komst van DirectX 12 en Direct3D 12 wordt verwacht rond de feestdagen van 2015. Later dit jaar komt wel een previewversie beschikbaar.