1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Hoewel Google’s Chromecast goed verkoopt, lijkt het apparaat bij veel eigenaren na een tijdje in de vergetelheid te raken. Dat meldt Parks Associates naar aanleiding van een onderzoek naar het gebruik van het product.

Met Google Chromecast zijn gebruikers in staat om het beeld van verschillende apparaten zoals laptops, smartphones en tablets via een draadloze verbinding weer te geven op hun televisie of een ander apparaat met een HDMI-aansluiting.

Chromecast is met een adviesprijs van 35 euro geen grote aankoop en de verkoop loopt dan ook redelijk goed. Uit onderzoek van Parks Associates blijkt echter dat veel eigenaren het apparaat na verloop van tijd steeds minder gaan gebruiken.

In de Verenigde Staten beschikt ongeveer 20 procent van de huishoudens over een apparaat zoals Chromecast, dat kan ook een Apple TV, Fire TV of Roku zijn. Van de eigenaren heeft ongeveer een derde gekozen voor de Chromecast, maar sinds een half jaar loopt het gebruik terug.

Voor het onderzoek werd gebruikgemaakt van 10.000 respondenten. In het derde kwartaal van 2013 gaf 76 procent aan de Chromecast minstens eenmaal per maand te gebruiken om webpagina’s te bekijken, een half jaar later is dit nog 57 procent. Het bekijken van video’s nam minder sterk af: van 78 naar 73 procent.

Google heeft niet gereageerd op het onderzoek. Parks Associates geeft over de alternatieven voor Chromecast ook geen cijfers.