Muziekstreamingdienst Spotify viert een grote mijlpaal. Waar er vorig jaar nog 75 miljoen actieve gebruikers waren, is dat aantal nu gegroeid naar 100 miljoen. Daarvan hebben er 30 miljoen een betaald abonnement. Dat is een verdubbeling ten opzichte van het aantal gebruikers vorig jaar.

De bedoeling is om de komende tijd meer nadruk te leggen op "advertenties en producttoevoegingen, partners en nieuwe personeelsleden." Dit meldt Jeff Levick, bestuurder van het bedrijf tegenover de Wall Street Journal.

De gratis versie van de dienst, waarbij gebruikers advertenties te horen krijgen, moet uitgebreid worden. Tegelijk wordt er ook meer gekeken naar uitbreidingen van de betaalde dienst, waar gebruikers maandelijks 9,99 euro voor neerleggen. "We hebben een grote betaalde zaak en een grote gratis zaak. Beiden bieden erg betekenisvolle inkomstenbronnen en we leggen op allebei extra nadruk."

Spotify ging in 2008 van start en had in 2011 al 1 miljoen betalende klanten. Sindsdien dat aantal gestaag gegroeid. Winstgevend is het bedrijf echter nog altijd niet. Dit komt mede door de toenemende concurrentie. De grootste concurrent is Apple Music, dat in een jaar tijd 15 miljoen betalende gebruikers wist te werven. Wel is Spotify afgelopen jaar heel dicht bij het break-even punt gekomen.