2min

Microsoft heeft een grote slag geslagen in de concurrentiestrijd met Salesforce. Microsoft heeft HP weggekaapt bij Salesforce voor de komende zes jaar. Met deze deal is ongetwijfeld een flink bedrag gemoeid wat Microsoft nu mag bijschrijven en Salesforce moet afschrijven.

HP heeft ervoor gekozen om afscheid te nemen van Salesforce, in plaats daarvan gaat het bedrijf de overstap maken naar Microsoft Dynamics CRM. Het tekent bij Microsoft een contract voor de komende zes jaar. Naast het gebruik van Microsoft Dynamics CRM online gaat HP ook gebruik maken van diverse andere Microsoft Cloud Services voor zijn tienduizenden werknemers.

HP gaat gebruik maken van Dynamics CRM online voor zijn werknemers die betrokken zijn bij directe verkoop, maar ook voor partners en diensten die vallen onder het plan om salesprocessen beter te integreren. Uiteindelijk moet de verkoop door HP, partners en channel partners op deze manier beter en efficiënter worden.

HP wordt verder ook een grote afnemer van Office 365 en Microsoft Power BI Analytics, zodat werknemers eenvoudig documenten en spreadsheets kunnen, maar ook toegang hebben tot geavanceerde databerekeningen en rapporten via Power BI Analytics.

HP gebruikt op dit moment zowel Salesforce als Oracle CRM. Salesforce wordt door de verkopers gebruikt terwijl Oracle CRM zit geïntegreerd in de servicesdivisie. HP wilde dit samenvoegen en stroomlijnen, Microsoft had de beste papieren hiervoor. Zeker met het oog op Big Data, analyses en rapporten.

HP heeft op dit moment zo’n 6500 salesmensen in dienst en 20.000 werknemers voor ondersteuning op een totaal van 50.000 werknemers. Daar komen er binnenkort nog 6000 bij door de overname van Samsung’s printerdivisie. Het aantal Office 365-gebruikers gaat daarmee ineens fors omhoog.