2min

Tags in dit artikel

, ,

SimCity keert terug met een nieuwe versie. Electronic Arts kondigde gisteren aan dat SimCity Societies in ontwikkeling is en eind dit jaar in de winkels ligt. SimCity Societies beschikt over nieuwe features, zodat spelers niet alleen de stad van hun dromen kunnen bouwen, maar ook de cultuur, het maatschappelijk gedrag en de omgeving kunnen vormgeven.

"Met SimCity Societies kunnen spelers een grote verscheidenheid aan steden bouwen met elk hun eigen, unieke maatschappij," zegt Rod Humble, vice-president en hoofd Studio van The Sims Division. "Je kunt enorm veel verschillende soorten steden bouwen in SimCity Societies, allemaal even fantastisch om mee te spelen. Soms bouw ik een agressieve politiestaat waar zwervers naar heropvoedingskampen worden gesleept en als brave burgers weer in de maatschappij terugkeren. Maar ik bouw ook wel eens een groene, tropische gemeenschap, waar de inwoners hun eigen voedsel verbouwen en kleine, milieuvriendelijke initiatieven ontwikkelen. Er is zoveel mogelijk met SimCity Societies: het is echt het meest flexibele spel ooit om steden te bouwen!"


Bij het spel heeft de speler de keuze uit meer dan 350 verschillende soorten gebouwen, deze zijn ook allemaal te combineren, verbinden en opnieuw ordenen tot nieuwe constructies. De speler kan de inwoners van een met strakke hand geregeerde Big Brother-maatschappij tegen het gezag laten opstaan en uitproberen wat er gebeurt als ze brutaalweg in opstand komen tegen de heersende machthebbers. De inspiratie komt uit alle mogelijke architectuurperioden en -stijlen, van realistisch tot fantasierijk, van industrieel tot science fiction. Elk gebouw en elke constructie heeft een bijpassende naam en uiterlijk. Bovendien kun je op veel gebouwen klikken om te kijken wat ermee gebeurt. Hoe verder de stad zich ontwikkelt, des te meer nieuwe gebouwen komen er beschikbaar, waarmee de speler zijn maatschappij verder vooruit – of juist om zeep – kan helpen.

Bij SimCity Societies zijn nieuwe soorten krachtvelden ontstaan, de zogenaamde ‘sociale krachten’. De samenstelling en verhouding van deze krachten – vlijt, rijkdom, gehoorzaamheid, toewijding of creativiteit – bepalen de sociale energie van de stad. Dus je beïnvloed zelf of jou stad gelukkig is of gehoorzaam is.

De speler kan bij de opbouw van zijn stad gebruikmaken van één of meerdere krachtvelden. Afhankelijk van de gecreëerde combinaties zien de steden er anders uit en gedragen ze zich anders. Futuristische metropolen en fantastische spooksteden, maar ook gehoorzame Big Brother-staten en vrome gemeenten: de schepper bepaalt hoe alles gecombineerd en met elkaar verbonden wordt.


SimCity Societies wordt uitgegeven door Electronic Arts en ontwikkeld door Tilted Mill Entertainment. Het spel ligt volgens planning in november 2007 in Noord-Amerika en Europa in de winkel.