3min

Tags in dit artikel

, ,

De hoge olieprijzen zorgen er steeds meer voor dat klanten meer geïnteresseerd zijn in energiebesparende producten dan vroeger het geval was.

De eerste vraag die klanten bij het zien van een koelkast, wasmachine of laptop stellen in een elektronicawinkel, is dan ook hoeveel energie het apparaat verbruikt en of het hun geld bespaart.

"Energiebesparing was niet echt een belangrijk punt bij klanten vorig jaar," aldus Kim Dong-han van de Zuid-Koreaanse elektronicaretailer Hi-Mart. "Maar dit jaar vragen negen van de tien mensen direct al of het product geld bespaart."

Met de prijs van een olievat van rond de 145 dollar en de hoge elektriciteitskosten, willen consumenten hun rekeningen zo laag mogelijk houden. Elektronicamakers die al energie-efficiënte producten ontworpen en er een goede campagne voor maken zouden wel eens heel succesvol kunnen worden," zegt Hi-Mart.

Van wasmachines die stoom gebruiken in plaats van heet water tot koelkasten die lage-energiecompressors gebruiken en zuinige computerschermen: elektronicabedrijven zijn in hoog tempo efficiënte producten aan het maken en promoten de producten die minder energie gebruiken dan de concurrentie tevens ook erg goed.

"Mijn elektriciteitsrekening is meer dan verdubbeld in de zomer toen we de luchtverfrisser aanzetten," vertelt Park Yu-jin, 32 jaar oud, een huisvrouw in Seoul met twee kinderen. "Ik moet ook een heleboel was voor de kinderen doen. De rekening komt nu makkelijk op 162 dollar (103 euro) per maand."

Minder stroomverbruik

Onder koelkasten, die zo’n dertig procent van het totale stroomverbruik per huishouden verbruiken, zijn de nieuwe koelkasten tot wel veertig procent zuiniger en maken ze een stuk minder lawaai.

Maar ook in de computerindustrie is ‘going green’ een hot issue. Vooral omdat de nieuwe en steeds meer verschijnende gadgets veel meer van batterijen en accu’s vragen dan vroeger. Pc-makers van Apple tot Lenevom vervangen dan ook steeds meer CCF-lampen met led-lampjes. Led’jes zijn tot wel veertig procent zuiniger.

Led-lampjes, beter bekend als light emitting diode, zullen tevens meer en meer gebruikt gaan worden in lampen op straat en in gebouwen. Samsung verving recentelijk nog de verlichting van het gebouw Zuid-Koreaanse parlement met nieuwe, zuinigere led-producten.

Echter is nog vaak zo dat zulke groene oplossingen meer kosten dan de minder efficiënte apparaten, waardoor snelle verspreiding ervan erg lastig is. De nieuwe wasmachines gebaseerd op stoom van Whirpool kosten bijvoorbeeld vijtienhonderd dollar, terwijl een normale wasmachine slechts 700 dollar kost.

Makers ervan hebben als tegenargument dat de prijs zich uiteindelijk vanzelf terugbetaalt. "Je kan een 32-inch lcd-tv kopen binnen drie jaar met het geld dat je bespaart hebt met onze 52-inch efficiënte lcd-tv," vertelt Jeff Kim, verwijzend naar een nieuw teeveemodel met een sensor die de helderheid aanpast aan het lichtniveau van de omgeving."

En er is meer positief nieuws. Een onderzoek van Forrester wees uit dat het merendeel van de klanten die iets meer betalen voor een groen product, eerder bij hetzelfde merk blijven dan gewone klanten. Hier vallen meer dan 25 miljoen klanten in de Verenigde Staten onder.

Een groen technologisch product dat een nieuwe standaard zet en aanslaat bij bezorgde klanten zou dan ook "een boegbeeld voor de markt kunnen worden, mits het goed wordt gedaan," zegt Christopher Mines van Forrester Research.