2min

Het Nederlandse industriële concern VDL en vliegtuigfabrikant Airbus stappen samen in het ontwikkelen van appratuur voor lasercommunicatie. Hiermee kunnen satellieten, vliegtuigen en grondstations straks onderling veilig grote hoeveelheden data met elkaar uitwisselen.

Het industriële concern, in het bijzonder dochteronderneming VDL ETG uit Almelo, en de Europese vliegtuigbouwgigant willen als eerste stap in het gezamenlijke ontwikkelingsproces voor lasercommunicatie een zogenoemde UltraAir-terminal bouwen. Hierbij neemt het Nederlandse bedrijf de productie voor zijn rekening en levert de kritische systemen. Airbus brengt de lasercommunicatieterminal vervolgens op de markt.

Technologie UltraAir-terminal

De UltraAir-terminal moet het mogelijk maken satellietverkeer via een lichtpad of een laserstraal naar een andere gelijkwaardige terminal te versturen. Hierdoor worden Gbps-overdrachtssnelheden gehaald, wordt verstoring van het transmissieverkeer beperkt en is het dataverkeer ook moeilijk te onderscheppen. Bovendien zijn op lasercommunicatie gebaseerde satellietterminals compacter, lichter, verbruiken ze minder energie en zijn veiliger dan radioverbindingen.

Naast de communicatieterminal gaan beide partijen ook samenwerken bij het ontwikkelen van grondstations die grote hoeveelheden data kunnen verwerken en in een project dat zich toelegt op veilige uitwisseling van encryptiesleutels voor de uitwisseling van data.

De lasercommunicatietechnologie is niet alleen geschikt voor veilige communicatie van, naar en tussen vliegtuigen, maar kan bijvoorbeeld ook worden ingezet voor drones. VDL en Airbus willen in 2024 al een industrieel prototype van de UltraAir-terminal klaar hebben dat in vliegtuigen kan worden ingebouwd. Een eerste testvlucht moet in 2025 plaatsvinden.

De technologie voor de lasercommunicatie is ontwikkeld door het Nederlandse kennisinstituut TNO. In het project wordt samengewerkt met andere partners, zoals het eveneens Nederlandse bedrijf Demco. Dit Nederlandse bedrijf is gespecialiseerd in het ontwikkelen van spiegels, lenzen en lasers voor optische communicatie.

Financiering

Het samenwerkingsproject tussen het Nederlandse industriële concern en de Europese vliegtuigbouwer heeft een waarde van mogelijk tientallen miljoenen euro’s, verspreid over een periode van zes tot zeven jaar, schrijft het Financieele Dagblad.

De financiering van alle drie de projecten, ongeveer 60 miljoen euro, komt voor de helft voor rekening vanuit het NxtGen Hightech-fonds van het Nationaal Groeifonds. Airbus en partners nemen de overige 30 miljoen euro voor rekening. Verder wordt de ontwikkeling van de technologie gestimuleerd door het ESA Secure and Laser Communication Technology (ScyLight)-programma van het Europees Ruimtevaartagentschap ESA.

Tip: ‘Airbus toont interesse in minderheidsbelang Atos Evidian’