2min

Tags in dit artikel

, ,

SSD’s zullen volgens marktonderzoeker Technavio alleen maar populairder worden. Met name de enterprise-markt zorgt voor de toenemende vraag. Ook laptopgebruikers nemen steeds vaker afscheid van harde schijven.

Terwijl een bedrijf als Samsung de productie van geheugenchips terugschroeft, lijkt het er volgens Technavio dus op dat bedrijven toch klanten zullen blijven vinden voor SSD’s. Tussen 2022 en 2027 zal de markt met gemiddeld 23,87 procent per jaar groeien. Dat komt neer op een toename in omzet van 74,5 miljard dollar (68,3 miljard euro).

Snelle toegang

Technavio stelt dat de vraag vanuit enterprise waarschijnlijk verdubbelt tussen 2022 en 2027. De toenemende afhankelijkheid van online data maakt het voor bedrijven noodzakelijk om snelle toegang te verschaffen aan werknemers. Banken, ziekenhuizen en productiemaatschappijen houden veel gegevens bij die met SSD’s simpelweg sneller bij de gebruiker aankomt dan harde schijven. Kortom, snellere opslag betekent meer productiviteit.

Toch zijn er wel uitdagingen voor de SSD-markt. Harde schijven bevatten dan wel bewegende componenten, maar overleven vooralsnog meer schrijf- en leescycli. Toch ziet de markt er goed uit voor TLC-SSD’s, de goedkoopste en populairste vorm van solid-state technologie. Ook de hoge mate van error correction, belangrijk voor bijvoorbeeld financiële diensten en de zorg, is een aantrekkelijk aspect van TLC-SSD’s.

High-end gebruikers maken al langer gebruik van SSD’s in gaming desktops en laptops. Nu is het ook de beurt aan consumenten van thin-and-light laptops. Bij deze apparaten solderen veel fabrikanten SSD-opslag tegenwoordig direct op het moederbord. Ook op dat gebied voorspelt Technavio een sterke groei.

Lees ook: Samsung voorspelt een petabyte SSD in het volgende decennium