Google heeft deze week aangegeven dat het bedrijf de relatie met Apple nog steeds als stabiel beschouwt. Door berichten dat de Mac-fabrikant de standaard zoekmachine van de iPhone zou willen vervangen door Microsofts Bing-zoekmachine leek de verhouding tussen de twee bedrijven aanvankelijk op gespannen voet te staan.

"Apple is een zeer nauwe en waardevolle partner en we zijn blij met de relatie die we momenteel met hun hebben. We zien geen reden om te geloven dat dit gaat veranderen", zei Vic Gundotra, leider van Googles mobiele engineering-afdeling afgelopen maandag tijdens de Mobile World Congress 2010. Begin deze maand stelde Apple-topman Steve Jobs tijdens een besloten bijeenkomst voor Apple-medewerkers, dat Google de iPhone het zwijgen op wil leggen. Iets wat Apple volgens de topman niet toe zou laten.

Sinds de introductie van Googles Android-OS voor mobiele telefoons en de lancering van een eigen smartphone, de Nexus One, zijn de twee bedrijven steeds meer in elkaars vaarwater terechtgekomen. Mogelijk is dit ook de reden dat Google-CEO Eric Schmidt, die een zetel in Apples raad van bestuur had, vorig jaar zijn vertrek aankondigde. De twee bedrijven zouden bang zijn geweest voor represailles, nadat de Amerikaanse handelswaakhond FTC een onderzoek naar de samenwerking tussen de bedrijven instelde.

Begin dit jaar nam Apple voor 275 miljoen dollar mobiele advertentiedienst Quattro Wireless over. Eerder had Apple interesse getoond in concurrent AdMob, dat verantwoordelijk is voor een groot deel van alle advertenties op mobiele apparaten. Google was Apple echter te slim af en nam eind vorig jaar zelf AdMob over. Met de overname van Quattro Wireless houdt Apple zich wederom bezig met een dienst waarin ook Google actief is en lijkt de groeiende concurrentie tussen de bedrijven een nieuwe weg ingeslagen te zijn.

De berichten dat Apple in gesprek zou zijn met Microsoft om diens Bing-zoekmachine in de nieuwe iPhone-software de standaard te maken, gooiden eind januari opnieuw olie op het vuur. Het wordt gezien als een poging om de dominantie van Google af te zwakken. Microsoft zou echter slechts een pion in deze strijd zijn en Apple zou volgens enkele ingewijden eigenlijk van plan zijn om een eigen zoekmachine te introduceren.

Vorige week werd nog duidelijk dat met de zoekmachine-deal tussen Apple en Google jaarlijks meer dan honderd miljoen dollar gemoeid zou zijn. Apple zou volgens ingewijden meedelen in de omzet die Googles zoekmachine genereert. Bronnen meldden echter ook dat er voor Apple geen reden zou zijn om een eigen zoekmachine te bouwen. Mochten de berichten over Bing als standaard zoekmachine op de iPhone juist zijn, dan zal daar mogelijk nog een grotere som geld mee gemoeid zijn.