Apple heeft gereageerd op de kritiek die ontstond, nadat duidelijk werd dat het bedrijf iPhone-applicaties met seksueel getinte content niet meer toestaat. Gisteren berichtten wij dat inmiddels zo’n vijfduizend applicaties uit de App Store-applicatiewinkel zijn verwijderd, omdat deze niet voldoen aan de nieuwe richtlijnen.

Tegenover een van de getroffen ontwikkelaars verklaarde Apple eerder al dat de beslissing genomen is naar aanleiding van verschillende klachten die bij het bedrijf waren binnengekomen. In een interview met de Amerikaanse krant The New York Times gaat Apples VP worldwide product marketing, Phil Schiller, in op de kritiek. Volgens de topman zouden er de laatste paar weken door een klein aantal ontwikkelaars een ‘groeiend aantal applicaties met zeer aanstootgevende content’ zijn ingediend.

Vernederend en aanstootgevend
"Het kwam op een gegeven moment op een punt waar we klachten kregen van vrouwen die de content te vernederend en aanstootgevend vonden en ouders die geschokt waren over datgene wat hun kinderen zouden kunnen zien", verklaarde de topman vervolgens. In het merendeel van de gevallen gaat het echter om applicaties die eerst niet als aanstootgevend aangemerkt werden, maar dat nu van de ene op de andere dag wel zijn.

Analisten denken dat de ban op seksueel getinte applicaties een weloverwogen besluit is geweest dat met het oog op de aankomende lancering van de iPad is genomen. Volgens hen lijkt het er op dat Apple er zeker van wil zijn dat de App Store potentiële klanten niet afschrikt nu de producten van het bedrijf zich meer gaan richten op de gewone gebruiker. "Uiteindelijk moet Apple een merk behouden", zei Piper Jaffray-analist Gene Munster. "De conclusie is dat het bedrijf een imago wil dat brandschoon is."

Groot platform
Apples iPod touch is een populair apparaat voor kinderen en tieners. Met de iPad zet Apple daarnaast in op gezinnen die het apparaat voor meerdere doeleinden kunnen gebruiken en op scholen om te dienen als educatieve tool. Apple kan het zich simpelweg niet permitteren om een product aan te bieden dat een applicatie-bibliotheek heeft met allerlei aanstootgevende applicaties. Met ongeveer een maand te gaan voor de iPad in de verkoop gaat, lijkt het bedrijf die positie dan ook veilig te willen stellen.

"De realiteit is dat de iPad een groot platform voor applicaties wordt", stelt Munster. "Het legt voor Apple de lat hoger voor wat betreft beleid om te bepalen wat in de App Store wordt toegelaten." Naast applicaties die specifiek voor de iPad zijn bedoeld, is het ook mogelijk om bestaande iPhone-applicaties op Apples nieuwe multitouch tablet te draaien. Hier horen vanzelfsprekend ook de paar duizend applicaties bij die het bedrijf onlangs uit de App Store heeft verwijderd.

Kinderen en ouders voorop
Veel ontwikkelaars, met name degenen die getroffen zijn door het nieuwe beleid van Apple, zijn fel tegen het besluit. Fred Clarke, co-president van een klein softwarebedrijf genaamd On the Go Girls, die onder meer de applicatie ‘Sexy Scratch Off’ ontwikkelde, zegt geschokt te zijn door het nieuwe beleid. Middels zijn applicatie kan de kleding van een vrouw uitgetrokken worden door te ‘swipen’ over het scherm waardoor de onderkleding zichtbaar wordt. Volgens hem had Apple eerder geen problemen met de applicatie.

Volgens de Apple-topman moest het bedrijf haar klanten op de eerste plaats zetten. "We zijn uiteraard begaan met ontwikkelaars, maar we moesten uiteindelijk de behoeften van kinderen en ouders vooropstellen", aldus Schiller. Toch zijn er ook ontwikkelaars die het eens zijn met Apple. Wall Chang, oprichter van Donoma Games, dat zelf geen seksueel getinte applicaties maakt, zei het een welkome verandering te vinden en hoopt dat het opruimen van de App Store minder bekende applicaties wat zichtbaarder zal maken.

Bron en intentie
Chang kan zich echter wel vinden in de kritiek dat Apples goedkeuringsbeleid voor de App Store onduidelijk en inconsequent is. "Apple moet transparanter zijn in de manier waarop beleid toegepast wordt en dat naar de ontwikkelaars communiceren", zei hij. "Sports Illustrated heeft nog steeds een applicatie verkrijgbaar. Waarom is deze niet verwijderd?", reageert Chang verontwaardigd op een applicatie waarin zwempakken worden afgebeeld. Volgens Schiller houdt Apple echter wel rekening met de bron en de intentie van een applicatie.

"Het verschil is dat dit een zeer bekend bedrijf is met voorheen gepubliceerd materiaal dat algemeen verkrijgbaar was in een goed geaccepteerd formaat", aldus Schiller. Op moment van schrijven is ook de Playboy-applicatie nog steeds verkrijgbaar, die als Apple het nieuwe beleid strikt toepast, ook niet door de keuring zou kunnen komen. Apples App Store telt momenteel meer dan 160.000 beschikbare applicaties, waarvan zo’n vijf procent binnen de categorie seksueel getinte applicaties valt.