Odido lijkt te kampen met een storing. Dat blijkt uit duizenden meldingen op Allestoringen. Eerder berichtten we over vele klachten bij klanten van KPN en Ziggo, maar daar was enkel sprake bij een korte piek. Het zou kunnen dat deze gebruikers contact probeerden te leggen met Odido-gebruikers. KPN meldt dat er geen storingen zijn op het eigen netwerk.
De storing bij Odido leek te zijn begonnen rond 8.30 uur. Klanten meldden vooral problemen met mobiel internet. Ook bij zakelijke provider Eurofiber, die het netwerk van Odido gebruikt, kwamen honderden meldingen binnen. De meldingspiek bij de andere twee providers volgde een halfuur later.
Het blijft vooralsnog onduidelijk wat de oorzaak is.
Niet de eerste keer
Het is niet de eerste storing bij een grote internetprovider de afgelopen tijd. In juni kampte Odido al met drie storingen in drie dagen tijd. De problemen werden toen veroorzaakt door een DNS-storing, de nasleep daarvan en een kabelbreuk.
Ook in augustus waren er problemen met het netwerk van dat bedrijf. Die storing ontstond tijdens onderhoudswerkzaamheden aan een datacenter. Bij Ziggo was er in februari een lokale storing in en rond Rotterdam.
Odido heeft de afgelopen jaren hard gewerkt aan de uitrol van een geheel nieuw 5G-netwerk. Door deze vervanging van oude apparatuur ontstonden er regelmatig lokale verbindingsproblemen bij eindgebruikers. In ruil voor dat tijdelijk leed zou het Odido-netwerk wel toekomstbestendig moeten zijn. Eén van de speerpunten van de provider is momenteel Klik&Klaar, dat 5G-verbindingen aanbiedt via een kastje dat enkel een stopcontact nodig heeft.