Wederom is er een nieuwe concurrentie strijd los gebarsten tussen Apple en Google. Apple kondigde deze week zijn nieuwe abonnementsservice voor de App Store aan, waarmee het mogelijk wordt om in de apps een abonnement af te sluiten op tijdschriften, kranten, video’s en muziek. Google kiest voor een andere aanpak en komt met een webbased afrekenmodel dat geschikt is voor alle apparaten en diensten.
Het afsluiten van abonnementen in de App Store van Apple zal worden afgerekend via het systeem van Apple waarmee al miljarden aankopen zijn gedaan. De uitgevers mogen zelf de prijs gaan bepalen van het abonnement plus de periode hiervan. Deze mogelijkheden zijn per week, maand, twee maanden, kwartaal, half jaar of jaar.
De gebruiker van de app kan vervolgens met een simpele klik in de app een abonnement afsluiten en afrekenen. Ook kan de gebruikers op een persoonlijke accountpagina hun abonnementen bekijken en beheren. Bijvoorbeeld de automatische verlening van een abonnement annuleren. Het nadeel voor de uitgevers en waar momenteel veel kritiek op is, is dat Apple maar liefst 30% aandeel pakt op de verkoopprijs.
Volgens Apple is er wel een alternatief voor de uitgevers die niet het 30% aandeel aan Apple af willen staan. Zij mogen zelf een methode bedenken om abonnees te werven en af te rekenen, buiten de in-app betaling om. De enige voorwaarde die Apple hieraan stelt is dat de uitgever het abonnement dat zij aanbieden via het eigen systeem ook aanbieden via de App Store en de in-app betalings mogelijkheid. De prijs en de periode van het App Store abonnement moet daarbij even duur of goedkoper zijn dan het abonnement wat de uitgever buiten de App Store om aanbiedt.
Hoewel Apple dus een alternatief biedt moet de uitgever wel ten alle tijden het in-app abonnementen systeem ook aanbieden. Dit systeem is echter altijd gebruiksvriendelijker dan een los ontworpen systeem en makkelijker bereikbaar. Echt een goed alternatief biedt Apple hier dus niet mee. De verwachting is dan ook de de kritiek vanuit de kant van uitgevers nog niet voorbij is.
Google lijkt hierin beter geluisterd te hebben naar de uitgevers en zij bieden een externe dienst aan om abonnementen te laten afrekenen via een nieuwe OnePass dienst. Met dienst kunnen abonnementen worden afgesloten voor websites, apps en zelfs voor specifieke artikelen.
Ook Google pakt echter een percentage van de omzet maar dit is in tegenstelling tot Apple slechts 10 procent.
Google zegt met One Pass een open en flexibel systeem te willen bieden aan uitgevers. "We willen onze betrokkenheid bij en steun aan uitgevers en journalistiek tonen en toegang tot kwalitatief goede content laagdrempelig maken."
Alle abonnementen die worden afgesloten via One Pass zijn ook weer te beheren via een Google Account, zodat je de automatische verlenging ervan kan annuleren. Ook is er een zogenaamde coupon mogelijkheid, waarmee uitgevers hun bestaande abonnees kunnen voorzien van een code om bijvoorbeeld op een tablet een krant of tijdschrift te lezen.
Beide systemen hebben duidelijk hun eigen voor en nadelen. Voorlopig zal er nog wel wat kritiek zijn maar deze systemen zullen uiteindelijk hun eigen weg naar de uitgevers en abonnees moeten vinden.
Sanoma heeft inmiddels de keuze gemaakt om gewoon het in-app systeem van Apple te gebruiken. Of ze ook One Pass gaan gebruiken in de toekomst is nog onduidelijk, eerst moet de One Pass dienst beschikbaar komen in Nederland want zover is Google nog niet.