Volgens de Japanse krant Nikkei gaat Sony hard werken om met bepaalde leveranciers een betere band op te bouwen. Zo wil het Japanse bedrijf beter kunnen concurreren met grote partijen zoals Apple en Samsung.

Momenteel krijgen Apple en Samsung bij leveranciers vaak voorrang wanneer ze nieuwe producten willen introduceren, omdat ze grote bestellingen plaatsen. Om beter te kunnen concurreren met deze grote spelers wil Sony een betere band opbouwen met een kwart van zijn leveranciers. Sony zou momenteel gebruikmaken van de diensten van ongeveer 1.000 leveranciers.

Bij de partijen die Sony voor ogen heeft zouden onder andere AU Optronics, MediaTek, Murata en Qualcomm horen. AU Optronics is een leverancier van LCD-schermen, MediaTek en Qualcomm leveren chipsets en Murata is gespecialiseerd in keramische condensatoren. Voor de belangrijke componenten zou Sony twee of drie belangrijke partners selecteren.

Door deze partijen beter te betrekken bij het ontwikkelproces van nieuwe producten wil Sony ze beter voorbereiden op toekomstige lanceringen. Sony zou jaarlijks zo’n 14 miljard euro besteden aan de inkoop van onderdelen. Bij Apple en Samsung is dat minstens het dubbele.