2min

Tags in dit artikel

, , ,

Regeringspartij CDA en oppositiepartij PvdA willen opheldering van de staatssecretaris van Financiën Frans Weekers over de DigiD-fraude.

Gisteren werd duidelijk dat honderden, misschien wel duizenden, mensen ongewild het slachtoffer zijn fraude met DigiD. Fraudeurs bleken in staat om met behulp van een willekeurige DigiD persoons- en financiële gegevens te veranderen. Zo konden zij bijvoorbeeld toeslagen aanvragen, het toetsingsinkomen veranderen en het bankrekeningnummer wijzigen. Op deze manier wisten zij grote sommen geld naar hun eigen rekening te sluizen. De slachtoffers kregen van de Belastingdienst te horen dat zij geld moesten terugbetalen dat zij nooit ontvangen hebben.

Door de stroom van klachten heeft de Belastingdienst inmiddels besloten om het opvragen en wijzigen van andermans gegevens te blokkeren. Vanaf nu kunnen mensen alleen nog maar met hun eigen DigiD-gegevens persoonsgegevens wijzigen.

Maar daarmee is het verhaal nog niet voorbij, niet voor het CDA en de PvdA tenminste. Beide partijen hebben de staatssecretaris van Financiën Frans Weekers (VVD) om opheldering gevraagd. De staatssecretaris beweerde gisteren in het NOS Journaal dat de zaak is "dichtgeschroeid". Door een koppeling aan te leggen tussen het burgerservicenummer (BSN) en DigiD is het volgens hem niet langer mogelijk om te frauderen.

De Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer is nog steeds niet tevreden. Het burgerservicenummer biedt volgens weinig bescherming tegen fraude. Door de maatregel van de staatssecretaris is er volgens hem slechts "een hele (sic) lichte bescherming" tegen fraude opgeworpen.

Begin augustus liet Brenninkmeijer zich ook al kritisch uit over DigiD. Volgens hem is het fraudeprobleem met DigiD groter dan de overheid wil toegeven. "De praktijk is het beste bewijs, die is namelijk anders. Daaruit blijkt dat mensen het slachtoffer zijn van DigiD-fraude. Ik krijg er niet voor niets klachten over. De bal wordt bij de burger gelegd. Zij moeten zelf maar goed in de gaten houden dat er niets fout gaat met het aanvragen van hun DigiD", aldus de Nationale Ombudsman.

Tevens zei Brenninkmeijer dat de overheid traag reageert als slachtoffers bij de overheid aankloppen om DigiD-fraude aan te geven. Daarnaast heeft de overheid te weinig oog heeft voor de problemen van de burger. "Mensen worden van het kastje naar de muur gestuurd. Omdat zoveel overheidsdiensten gebruik maken van DigiD, is onduidelijk wie verantwoordelijk is. Als de overheid een bank was, zou die failliet zijn."

Een echt goede bescherming tegen DigiD-fraude bestaat er niet. Een belangrijk advies dat Techzine onze lezers kan meegeven, is dat zij niet zomaar hun persoonsgegevens zoals BSN of geboortedatum moeten afstaan aan een ander. Alleen als daar een wettelijke plicht voor bestaat moeten zij daar gehoor aan geven. En natuurlijk, kijk uit wat voor content je op internet plaatst.