2min

Microsoft weet vandaag te melden dat het enkele Facebook functies heeft geïntegreerd in haar zoekmachine Bing. Voor het eerst kan gesteld worden dat Microsoft een mogelijk vitale troef in handen heeft om marktaandeel van de zoekmachine van Google te winnen. De zoekresultaten van Bing worden nu onder andere gesorteerd op basis van het aantal Facebook Likes, dit is data waar Microsoft wel over beschikt maar Google niet.

Microsoft hoopt zich op deze manier goed te kunnen onderscheiden van Google en betere zoekresultaten te kunnen aanbieden dan Google. Iets wat natuurlijk op het eerst oog moeilijk in te schatten is. Google zit echter niet stil, inmiddels heeft Google in de Verenigde Staten de +1 knop toegevoegd aan haar zoekmachine, welke eigenlijk hetzelfde doet dan de Facebook Like knop.

Binnenkort zal de Google +1 knop wereldwijd worden uitgerold en ook voor website uitgevers beschikbaar komen. Wanneer is echter nog niet helemaal duidelijk, naar verluidt moet dit in de komende weken gaan gebeuren. Maar zelfs dan zal Microsoft in dit geval een flinke voorsprong hebben, de Facebook knop heeft zijn weg al gevonden naar veel websites en wordt al gebruikt door honderden miljoen leden, daarnaast worden de Likes ook nog eens gedeeld onder de vriendenkringen van de Facebook leden. Microsoft heeft hiermee dus een groot voordeel ten opzichte van Google.

Hoe belangrijk die Likes en +1 knoppen zijn voor de zoekresultaten zal nog moeten blijken. Natuurlijk worden deze meegenomen in de sortering van de zoekresultaten, maar de vraag is hoe bepalend deze gaan zijn.

Microsoft heeft laten weten dat er bij het tonen van de zoekresultaten wordt gekeken naar wat je vriendennetwerk heeft geliked maar ook wat er wereldwijd het meeste is geliked en op basis daarvan de zoekresultaten te sorteren. Voor de Likes van je vriendennetwerk moet je wel zijn ingelogd op Facebook.

Wanneer men in Bing straks op personen gaat zoeken zal dit ook worden gematched met de Facebook profielen, waardoor Bing in staat is om net even iets meer informatie weer te geven. Zoals een locatie, opleiding of zelfs werkervaring. Hoe dit qua privacy is geregeld is nog even onduidelijk maar men mag aannemen dat als het in Facebook is verborgen dat ook zal gelden voor Bing.

Of het marktaandeel van de zoekmachines gaat veranderen is nog maar de vraag. In Nederland zoekt vrijwel iedereen met Google en is het marktaandeel bijna 100 procent. In de Verenigde Staten is dit echter wel anders, daar heeft Google een marktaandeel van 65,4 procent, Bing heeft 14,1 procent van de markt in handen en Yahoo 15,9 procent, waarbij moet worden opgemerkt dat Yahoo sinds enkele maanden ook de zoekmachine technologie van Bing gebruikt.