Abonneer je gratis op Techzine!

Onder grote publieke belangstelling vond gisteren de lancering van Amazons nieuwe tablet de Kindle Fire plaats. Door de technische mogelijkheden en de zeer lage prijs zou de 7-inch tablet een aantrekkelijke aankoop voor consumenten zijn. Maar Amazon moet er wel geld op toe leggen: 50 dollar per tablet om precies te zijn.

Dat zegt Gene Munster van zakenbank Piper Jaffray. De Kindle Fire van Amazon is volgens Munster niet zoals de meeste verwachten een echte concurrent voor Apple. Dat komt volgens hem zowel door de technische specificaties als het prijskaartje.

Een 7-inch tablet is volgens Munster maar liefst 55 procent kleiner dan een 10-inch. Daarnaast heeft de Kindle Fire minder opslagcapaciteit, geen camera en geen 3G, zaken die volgens Munster van groot belang zijn voor het slagen van een succesvolle verkoopcampagne van een tablet. Wel is hij te spreken over de nieuwe film, muziek en webbrowsing capaciteiten. Door de nauwe integratie met de cloud van Amazon kan content sneller geladen worden. Hij spreekt dan ook van "superior content delivery".

Wat betreft het prijskaartje zegt Munster, in navolging van Steve Jobs, dat concurrenten van Apple met een kleinere tablet komen, omdat zij niet in staat zijn om voor dezelfde prijsklasse net zo’n grote tablet te maken als de iPad 2. Door de hogere kosten zullen zij de concurrentie niet aankunnen met Apple.

Daarnaast behaalt Apple een winstmarge van 30 procent voor iedere verkochte iPad. Amazon zal in Munsters ogen ongeveer 50 dollar verlies lijden voor iedere verkochte Kindle Fire tablet. De oorzaak van dit verlies zit hem volgens Munster in de beperkte reikwijdte van de aanvoerketen, productie- en distributiecapaciteit. Amazon zal volgens hem niet in staat zijn om voor de feestdagen in december miljoenen exemplaren van de Kindle Fire te produceren.

Brian White van Ticonderoga Securities is eveneens van mening dat de nieuwe tablet van Amazon geen geduchte concurrent voor Apple zal vormen. Hij suggereert dat de Kindle Fire zich op een ander publiek richt dan de iPad 2, namelijk een "tablet-light-user" met een beperkt budget die nog geen tablet heeft aangeschaft. Ook in technisch opzicht kan de Kindle Fire volgens hem niet tippen aan de iPad 2.