Abonneer je gratis op Techzine!

Vandaag is de grote Blackberry-storing de derde dag ingegaan. De Blackberry diensten zijn gisteren weliswaar een paar uur online geweest maar sindsdien is het weer om te huilen. Door de aanhoudende storing wordt er flink geklaagd door de BlackBerry-gebruikers. Sommige vinden dat RIM niet adequaat optreedt en dreigen nu ook hun abonnement op te gaan zeggen.

Veel BlackBerry-gebruikers klagen via Twitter en andere sociale media dat ze nog steeds geen gebruik kunnen maken van de BlackBerry-diensten, zoals Ping, BlackBerry Messenger en BlackBerry App World.

RIM heeft wereldwijd meer dan 70 miljoen klanten die gebruik maken van de BlackBerry-diensten. Door de aanhoudende storing heeft het bedrijf volgens The Guardian blijvende imagoschade opgelopen. Sommige hebben gedreigd om te gaan overstappen naar een Android-smartphone of naar de nieuwe iPhone, welke niet afhankelijk zijn van RIM’s gecentraliseerde diensten.

Oorzaak

RIM heeft inmiddels kunnen achterhalen waar het probleem van de storing zit; de core-switch in het datacenter in Slough functioneert niet goed waardoor het verkeer de servers van RIM niet kan bereiken. Hierdoor is dan ook onmogelijk om gebruik te maken van de Blackberry-diensten. Wat wel opmerkelijk is, is dat elk datacenter over minimaal twee core-switches beschikt waarbij er altijd één als backup fungeert in het geval van een storing. Kennelijk werkt de backup core-switch van RIM ook niet naar behoren. Gezien de tijd die RIM nodig heeft om de problemen op te lossen wordt de vraag groter of de storing wel komt door een defecte core-switch. Inmiddels verschijnen de eerste geruchten op internet dat RIM nog weken nodig heeft om de storing op te lossen en mogelijk gehackt zou zijn. Deze geruchten kunnen echter niet worden bevestigd.

Nadelig effect van storing

Vorig jaar verloor RIM in totaal 4,3 miljoen gebruikers, deze besloten hun Blackberry gedag te zeggen en over te stappen op een concurrerend platform. In de Verenigde Staten waar de storing momenteel niet gaande is lijkt RIM het hardst te verliezen, in totaal heeft het bedrijf daar nog zo’n 16,5 miljoen gebruikers en gemiddeld verliest het bedrijf er maandelijks een half miljoen.

De Guardian meldt dan ook dat dit weleens de nekslag voor RIM zou kunnen zijn. De kans is groot dat door deze storing veel gebruikers gaan overstappen op andere smartphones waardoor de daling in Blackberry gebruikers straks moeilijk meer is te keren.

De storing begon afgelopen maandag in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. RIM zei al snel de oorzaak van het probleem gevonden te hebben en deze verholpen te hebben. Dat bleek slechts tijdelijk het geval te zijn, want dinsdagochtend kampte RIM opnieuw met dezelfde storing. Alleen kregen ook gebruikers in Zuid-Amerika en India last van de storing.

UPDATE 18:15:
Er is een nieuw artikel verschenen over het feit dat de storing alleen maar groter wordt, nu ook storing in de Verenigde Staten en Canada. Zie: BlackBerry-storing wordt alleen maar groter

UPDATE 23:55
We hebben een nieuw artikel geschreven over de oorzaak van de storing. Zie: Blackberry-storing duurt door file aan e-mails.