Abonneer je gratis op Techzine!

Facebook gaat advertenties plaatsen in de nieuwsstreams van gebruikers. Hierdoor zullen er gesponsorde berichten verschijnen tussen de statusupdates van je vrienden en de pagina’s die je volgt. De nieuwe advertentievorm gaat vanaf januari 2012 in werking.

Een woordvoerder van Facebook heeft aan TechCrunch bevestigd dat gebruikers vanaf januari elke dag één gesponsord bericht in hun stream zullen zien. Waar de advertenties voorheen alleen aan de rechterkant van de pagina stonden, kun je ze nu dus ook in je timeline verwachten. De advertenties in je tijdlijn, de zogeheten ‘gesponsorde verhalen’, moeten het bereik van de adverteerders op Facebook vergroten: nu kunnen ze ook de vrienden van gebruikers die iets hebben geliked, op hebben gereageerd of die anderszins interactie hebben vertoond met een product bereiken, aldus TechCrunch.

De advertenties zullen bijna niet te onderscheiden zijn van een gewoon bericht. Het enige waaraan je kan opmerken dat het om een advertentie gaat is de tekst "gesponsord" rechtsonder in de advertentie. Dat wil zeggen dat gebruikers waarschijnlijk niet eens het verschil zullen zien tot ze de tekst van de advertenties hebben gelezen. Net zoals normale berichten heb je de mogelijkheid om het bericht te verwijderen door op verberg of verwijder te klikken. Je verwijderd hiermee echter alleen die individuele advertentie en niet alle toekomstige advertenties.

Volgens Facebook zullen gebruikers niet continu lastig gevallen worden met reclame; ze beloven het bij één advertentie per dag in de tijdslijn te houden, en ze zullen alleen berichten laten zien die je vrienden al ‘leuk vinden’. Volgens een woordvoerder van Facebook willen ze dit weloverwogen en langzaam doen.

Al in 2006 experimenteerde Facebook met het plaatsen van advertenties. Nu ze opweg zijn naar een beursgang hebben ze besloten om de advertenties permanent te plaatsen. Volgens techblog Mashable gaat Facebook dezelfde kant op als Twitter. Die begon in augustus dit jaar ook al met ‘promoted’ tweets.