1 min

Een Amerikaanse rechter heeft toestemming gegeven voor een schikking van 20 miljoen dollar van Facebook. Vijf personen klaagden het sociale netwerk aan vanwege privacybezwaren in 2011.

De zaak ging over Sponsored Stories van het sociale netwerk. Een gesponsord verhaal is een advertentie in de nieuwsfeed van een gebruikers dat verschijnt nadat een andere gebruiker een bepaalde pagina van een bedrijf leuk vindt. In zo’n story zit de naam van de vriend(in), de profielfoto en tekst dat deze persoon dit leuk vindt. In Californië is het verboden om advertenties zonder uitdrukkelijke toestemming van de gebruiker te baseren op wat de gebruiker leuk vindt.

Enkel een passage in de gebruiksovereenkomst van Facebook is dan ook onvoldoende om die toestemming te verkrijgen. In de schikking zal Facebook 20 miljoen dollar betalen aan de getroffenen en belooft het bedrijf gebruikers meer controle te geven over hoe hun inhoud wordt gedeeld. Dit zal volgens de eisers te waarderen zijn op 145 miljoen dollar.

Adverteerders betaalden Facebook voor Sponsored Stories tussen januari 2011 en augustus 2012 overigens 234 miljoen dollar, zo blijkt uit documenten van de rechtbank.

Voorstanders van kinderrechten vinden de schikking niet ver genoeg gaan en zijn van mening dat de persoonlijke gegevens van minderjarigen überhaupt niet in handen van adverteerders horen.

Facebook kondigde in juni overigens aan te stoppen met Sponsored Stories.