Het aantal bezoeken aan YouTube dat via een smartphone verloopt neemt steeds verder toe. Dit jaar bestond het percentage van bezoek aan YouTube dat via een smartphone verliep uit 40 procent van het totaal. Dit tegenover 25 procent in het jaar hiervoor.

Recentelijk verschenen cijfers omtrent bezoekersaantallen duiden op een duidelijke stijging van het gebruik van de mobiele telefoon en tablet voor het bekijken van filmpjes via de YouTube-applicatie. Waar in 2011 slechts zes procent van de bezoekers dit deed vanaf een mobiel apparaat, steeg dit percentage al naar 25 procent in 2012 en dit jaar zelfs al naar 40 procent.

Deze toename in populariteit van het gebruik van een mobiel apparaat komt overeen met de bevindingen van Facebook. Volgens het sociale netwerk zou er in het tweede kwartaal van dit jaar door 73 procent van de totale 1,15 miljard maandelijkse bezoekers naar het sociale netwerk een mobiel apparaat zijn gebruikt.

Dit is eveneens een fikse stijging in vergelijking met de voorgaande kwartalen. Wel moet hierbij worden opgemerkt dat bij dit percentage wordt uitgegaan van tenminste eenmaal een mobiel bezoek. Facebook heeft niet kenbaar gemaakt wat de verhouding is in het totale gebruik tussen mobiele apparaten en desktopcomputers. Het percentage inkomsten dat afkomstig is van mobiele apparaten lag bij Facebook in het tweede kwartaal van dit jaar op 41 procent. Dit is eveneens een stijging ten opzichte van de voorgaande kwartalen.

Het YouTube-team dat verantwoordelijk is voor het mobiele gebruik begon omstreeks 2007 met het decoderen van de videobestanden, zodat deze geschikt werden gemaakt voor het gebruik op mobiele apparaten. Ook werd er samengewerkt met Apple, waardoor de iPhone standaard werd uitgerust met de YouTube-applicatie. Deze is inmiddels overigens niet meer standaard meegeleverd, maar nog wel beschikbaar in de App Store.

De meest recente ontwikkeling voor de mobiele YouTube-applicatie is de mogelijkheid om video’s gedurende 24 uur offline te kunnen bekijken, deze functie zal naar verluidt in november worden gelanceerd.