Yahoo heeft zojuist aangekondigd dat het niet langer zijn 15 procent aandeel in Alibaba gaat afsplitsen, in plaats daarvan kiest het bedrijf ervoor om juist de core business af te splitsen, de internetdivisie van Yahoo wordt afgesplitst in een apart bedrijf. Reden voor deze wijziging heeft te maken met de belastingwet in de Verenigde Staten.

Als je als bedrijf een onderdeel afsplitst in een nieuw bedrijf moet je daar belasting over betalen. In het geval van Yahoo zou het betekenen dat als het aandeel in Alibaba wordt afgesplitst in een apart bedrijf het zo’n 10 miljard dollar aan belasting moet betalen. Het aandeel van 15 procent in Alibaba is namelijk zo’n 31 miljard dollar waard. Yahoo had een verzoek ingediend voor een belastingvrije transfer maar dat is afgewezen door de Amerikaanse belastingdienst.

In plaats daarvan kiest Yahoo ervoor om zijn corebusiness, de internetdivisie af te splitsen, samen met het aandeel dat het bedrijf heeft in Yahoo Japan. De internetdivisie wordt nu geschat op een waarde van 3,9 miljard dollar en de waarde van de aandelen in Yahoo Japan op zo’n 8,5 miljard dollar.

Aandeelhouders van Yahoo behouden straks hun aandelen in Yahoo en krijgen ook aandelen in het nieuwe te vormen bedrijf met de internetdivisie en het aandeel in Yahoo Japan. Zodra de afgsplitsing een feit is zal het nieuwe bedrijf waarschijnlijk verkocht worden. De CEO van Yahoo, Marissa Mayer, werd met veel bombarie weggehaald bij Google om Yahoo uit het slop te trekken, tot op heden is haar dat niet gelukt, maar Yahoo is wel nog steeds succesvol in een aantal landen en heeft nog steeds ontzettend veel bezoekers. Of er op dit moment al gegadigden zijn om Yahoo over te nemen als het dadelijk is afgesplitst is onduidelijk.

Microsoft heeft eerder al op het punt gestaan om Yahoo in te lijven, maar besloot dit uiteindelijk niet door te zetten. Voor Facebook is het wellicht wel interessant om Yahoo in te lijven, het bedrijf krijgt dan een zoekmachine in handen met al een flink marktaandeel, het zou dan nog steviger kunnen gaan concurreren met Google.