3min

Elon Musk heeft in een blog op de website van Tesla zijn nieuwe meesterplan uit de doeken gedaan. Het bedrijf gaat opnieuw fors investeren en volgend jaar wil het bedrijf een elektrische bus en vrachtwagen presenteren. Ook deze voertuigen moeten uiteindelijk volledig zelfrijdend gaan worden. Daarnaast wil Tesla een eigen autodeeldienst gaan introduceren.

Tesla’s eerste meesterplan bestond uit de productie van drie elektrische auto’s die steeds goedkoper zouden worden. Dat plan is zo goed als voltooid en daarom is het tijd voor een nieuw meesterplan. Ook dit nieuwe plan is zeker innovatief en revolutionair. Tesla wil namelijk een elektrische bus en vrachtwagen gaan prodcueren die de markt opnieuw moeten gaan opschudden.

Zo zal de Tesla bus niet zo groot worden als een reguliere stadsbus, maar een stuk compacter worden en geen gangpaden bevatten. Ook zal deze bus niet gericht zijn op het rijden van halte naar halte, maar moet de bus direct naar de eindbestemming rijden. Hoe de bus eruit komt te zijn laat zich op dit moment nog raden, maar we vermoeden dat het meer op een taxibusje lijkt waarbij iedereen zijn eigen deur en ruimte heeft. Uiteindelijk moet de buschauffeur worden vervangen door een vlootmanager, die ervoor zorgt dat alle busjes autonoom rondrijden. Ook moeten de busjes worden voorzien van voorzieningen voor rolstoelen, kinderwagens en fietsen.

De Tesla vrachtwagen is het tweede innovatieve product van Tesla, de Tesla Semi, deze elektrische vrachtwagen moet de kosten van vrachtvervoer substantieel gaan verlagen. Door gebruik te maken van elektriciteit wordt er al flink bespaard op de benzinekosten, maar ook moeten de vrachtwagen straks autonoom worden waardoor de chauffeur overbodig wordt, opnieuw een flinke kostenbesparing.

Verder stelt Tesla dat de bus en de vrachtwagen net zo snel moeten kunnen optrekken als elke andere personenauto, zodat er minder filevorming is en verkeer beter kan doorstromen.

Auto delen

Tesla wil daarnaast ook een autodeeldienst gaan introduceren, waarbij je net als via Uber gewoon een auto kan oproepen die je naar je bestemming brengt. In grote steden waar de vraag hoog is wil Tesla zelf auto’s in de markt zetten die de autodeeldienst gaan verzorgen. Uiteraard betalen gebruikers hiervoor een bedrag per rit. In steden waar minder vraag is en Tesla’s eigen voertuigen niet beschikbaar zijn wil het de voertuigen van Tesla-bezitters inzetten die hiervoor toestemming hebben gegeven. Op die manier kan een Tesla-rijder geld verdienen aan zijn voertuig. Meestal staat een auto de hele dag stil voor kantoor en op die manier kan iemand zijn Tesla nuttig inzetten en wat bijverdienen.

Tot slot wilde Musk nog even benadrukken dat het fors uitbreiden van het portfolio goed is voor Tesla, want op die manier zal er nog meer vraag komen naar de Tesla-producten en kunnen de fabrieken blijven draaien. Op dit moment heeft Tesla weliswaar nog een grote horde te nemen, van de Tesla Model 3 zijn enkele honderdduizenden exemplaren besteld die allemaal nog geproduceerd moeten worden. Musk doelt op de periode daarna, al de hype rond het merk minder wordt, dan moet er een gedifferentieerd aanbod zijn om de fabrieken goed te laten draaien.