1 min

Tags in dit artikel

, ,

Nog nooit waren klanten van Microsoft zo ontevreden over het bedrijf en zijn producten als nu. De monopoliepraktijken, veiligheidsproblemen en verwarrende .Net-strategie doet 40 procent van de bedrijven nadenken over Windows-alternatieven. Toch groeit de voorsprong van Microsoft op de concurrentie.

Dat blijkt althans uit een onderzoek van Yankee Group. De overweldigende marketing van Microsoft-produkten en de tegenvallende kwaliteit ervan brengt het klaagniveau op ongekende hoogte.
De onderzoekers ondervroegen 1.500 bedrijven naar aanleiding van Microsofts nieuwe licentiebeleid. Veertig procent van de ondervraagden geeft te kennen alternatieve besturingssystemen als Linux en Mac OS te overwegen als vervanging voor Windows. Yankee Group zegt dat de belangstelling voor deze alternatieven in tien jaar tijd nog niet zo hoog is geweest. Niet gevraagd is echter of die bedrijven zonder Microsoft zouden kunnen.

Een onderzoek van collega-onderzoeker IDC wijst echter exact het tegenovergestelde uit. De verkoop van Linux-produkten is in 2001 met 5 procent afgenomen tot 80 miljoen dollar.

Er worden even veel Linux-produkten in een jaar verkocht als Microsoft in twee dagen verkoopt. De Windows-omzet groeide in 2001 met 11 procent tot 10 miljard dollar. IDC verwacht dat er in 2006 voor 280 miljoen dollar aan Linux-verkopen worden gerealiseerd.

Die verwachting van IDC wordt ingegeven door de plannen van Linux-distributeurs om per server af te gaan rekenen waar zijn distributie op gebruikt wordt.

IBM and Hewlett-Packard zetten hun Linux-promotie onverminderd door. IBM maakte gisteren bekend nieuwe klanten te hebben gestrikt voor zijn Linux-mainframeprodukten: Deutsche Telekom en Air New Zealand.