2min

Tags in dit artikel

, ,

De Amerikaanse computerfabrikant Apple heeft een muziekwinkel op internet gelanceerd waar de consument nummers kan downloaden voor 99 dollarcent (90 eurocent) per stuk. In samenwerking met de vijf grote muziekconcerns worden in eerste instantie ruim 200.000 songs aangeboden aan Apple-gebruikers in de Verenigde Staten, maar het is de bedoeling het project op korte termijn flink uit te breiden. De nieuwe dienst, ‘iTunes Music Store’, kent vrijwel geen kopieerbescherming en maakt het mogelijk zonder schending van auteursrechten nummers te branden op cd’s. Tot het repertoire behoort werk van bekende namen als Bob Dylan, U2, Eminem, Sheryl Crow en Sting. De software van de dienst is toegesneden op Apple-producten als de Macintosh-computer en de draagbare mp3-speler iPod.

Aan het eind van dit jaar moet er ook een Windows-versie zijn om het grote publiek te bereiken. De overeenkomst tussen Apple en de muziekbranche is opmerkelijk omdat het computerconcern twee jaar geleden nog veel wrevel wekte met zijn reclameslogan ‘Rip. Mix. Burn.’ De muziekproducenten zagen daarin een aanmoediging tot piraterij. Kennelijk beschouwen ze nu in het initiatief van Apple als de beste mogelijkheid om de onvermijdelijke illegale praktijken via internet in elk geval enigszins in te dammen.

Tot halverwege 2001 was het mogelijk gratis muziek van internet te halen via de ruilbeurs Napster. Dat bedrijf had op zijn hoogtepunt zestig miljoen gebruikers, maar het moest sluiten nadat het een langdurig juridisch gevecht met de muziekindustrie had verloren.