2min

Tags in dit artikel

, ,

Maandag begint in de Verenigde Staten de jaarlijkse verkoopperiode voor de komende feestdagen. Verwachting is dat deze periode komende maandag van start zal gaan en dat er in de hele periode twintig miljard dollar uitgegeven gaat worden.

Cyber Monday is de eerste maandag na het weekend van Thanksgiving. Veel consumenten gaan dan weer aan het werk en gebruiken de snelle internetverbinding daar om te shoppen op het internet.
De niet-internetwinkels kennen ook een dergelijke dag, namelijk ‘Black Friday’. Deze dag vond gisteren plaats.

Goed nieuws voor de internetconsument is dat Cyber Monday bijna net zulke grote vormen aanneemt als Black Friday en dus wordt er volgens kenners ook op het internet gestunt met prijzen.
Amerikaanse consumenten zullen naar verwachting in november en december 19,6 miljard dollar uit gaan geven, wat een stijging van 24 procent betekent ten opzichte van de 15,8 miljard dollar van vorig jaar.
Deze uitgaven zijn exclusief de vakantiereizen die mensen op internet boeken.

Dit bedrag maakt overigens maar vijf procent uit van de totale uitgaven rond de feestdagen, maar daarin zijn niet de grote eindejaarsuitgaven van bedrijven (kerstpakketten e.d.) en verkopen op veilingsites als eBay meegenomen.
De meeste online aankopen worden volgens analysten van Ernst & Young niet thuis, maar op het werk gedaan. Dat komt omdat bedrijven vaak snellere internetverbindingen hebben dan dat de werknemers thuis hebben.

Het bedrijf denkt verder dat het succes van de online winkels ook te danken is aan de ‘echte’ winkels. Sites als Amazon.com begonnen met het verkopen van artikelen op internet, maar de echte trend werd pas ingezet toen de fysieke winkels hun producten ook via het internet gingen verkopen en consumenten de mogelijkheid gaven om hun online gekochte producten terug te kunnen brengen in de winkel.

Dat laatste is overigens ook één van de belangrijkste redenen waarom mensen nog niet via het internet willen kopen. Daarnaast kunnen mensen niet echt een goede indruk krijgen van het product voordat ze het kopen.
Toch zullen mensen dit jaar meer via het internet gaan kopen omdat er vaak meer keus en betere prijzen te vinden zijn op het internet. Acties zoals gratis verzendkosten hebben hier ook een positief effect op.