Eén jaar na publicatie van het oorspronkelijke onderzoek naar de veiligheid van zoekmachines op internet, brengt McAfee vandaag een nieuwe, volledig bijgewerkte editie uit van The State of Search Engine Safety.

Deze nieuwe uitgave laat onder andere zien dat het algehele risico van het gebruiken van zoekmachines met ongeveer één procentpunt is gedaald. Ook meldt McAfee dat gesponsorde zoekresultaten, waarvoor wordt betaald door adverteerders, nog steeds meer gevaar opleveren dan niet-gesponsorde resultaten. McAfee spreekt in de Verenigde Staten van ongeveer 276 miljoen zoekopdrachten per maand die leiden naar mogelijk riskante sites.


Een greep uit de resultaten – de veiligheid per zoekmachine

In het onderzoek is uitgegaan van de vijf meest populaire zoekmachines in Amerika, te weten Google, Yahoo!, MSN, AOL en Ask. Deze zoekmachines zijn in totaal verantwoordelijke voor zijn 93 procent van alle zoekopdrachten. De vijf genoemde zoekmachines kregen 2300 gangbare trefwoorden ingevoerd, ontleend aan lijsten als Google Zeitgeist, Yahoo! Buzz en andere bronnen. Voor elke zoekmachine zijn vervolgens de eerste 50 resultaten geanalyseerd en vergeleken met veiligheidsscores in de McAfee SiteAdvisor database, een collectie van 8,2 miljoen websites met veiligheidsbeoordelingen die via kleurcodesysteem werken. Rood voor sites die adware, spyware en virussen verspreiden, exploitatie, spam-mail en excessief gebruik van pop-ups of sterke banden hebben met andere ‘rode’ sites. Geel is voor sites die met enige voorzichtigheid benaderd dienen te worden. De analyse van de gevonden zoekresultaten vond plaats in mei 2007.

Het volledige verslag is hier te lezen.