Abonneer je gratis op Techzine!

Last.FM heeft deze week bekendgemaakt dat het een service geïntroduceerd heeft die ervoor zorgt dat gebruikers naar hun favoriete muziek kunnen luisteren wanneer ze willen.

Er zijn ongeveer honderdvijftigduizend muziekstukken beschikbaar van vier muziekdiensten. Het gaat om de bedrijven Vivendi’s Universal Music Group, Sony BMG Music Entertainment, Warner Music Group and EMI Group en die bezitten gezamenlijk ongeveer zeventig procent van de muziek.

Wanneer gebruikers uit Amerika, Engeland of Duitsland nu zoeken op hun artiest kunnen ze gelijk een muziekstuk luisteren via het internet of downloaden in mp3-formaat met hulp van Amazon. De extra service komt na ongeveer zes jaar na de start van Last.fm en wordt bekostigd door opbrengsten van advertenties die Last.fm deelt met de muziekbedrijven.

"Zes jaar geleden wilden ze niet eens met ons praten", zegt Last.fm medeoprichter Martin Stiksel. "Maar ons motto is altijd het juiste doen door respect te hebben voor de copyrights. Dit heeft ons geholpen in de discussies."

Er zijn geen specificaties vrijgegeven over de deal van Last.fm, maar waarschijnlijk betaalt het bedrijf per liedje aan de diensten. Het kan ook zijn dat ze een percentage afstaat van de opbrengst van haar advertenties. In ieder geval betaalt Last.fm vooraf. Er zijn meer websites die zich aan dit soort diensten waagden, deze zijn echter allemaal jammerlijk mislukt. Dit komt omdat de websites veel moet betalen om de muziek uit te kunnen zenden.