2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Symantec raadt gebruikers die willen upgraden naar het derde servicepack van Windows XP aan om de Norton-beveiligingssoftware uit te schakelen. Als dit namelijk niet gebeurt, wordt de werking van de pc geriskeerd.

In een post op het officiële Symantec-forum vertelt Reese Anschultz, senior manager bij Symantec, dat gebruikers van Norton AntiVirus, Norton Internet Security en Norton 360, de drie meestverkochte producten, het component SymProtect, dat de beveiligingssoftware beschermt tegen malware, moeten uitschakelen alvorens te beginnen aan een upgrade naar het derde servicepack.

Als dit niet gebeurt lopen gebruikers het risico dat hun pc overspoeld wordt met registersleutels. "Na een heleboel tests is het ons gelukt om enkele gevallen te reproduceren waarbij het installeren van SP3 ervoor zorgt dat er verschillende extra registersleutels worden toegevoegd aan reeds bestaande Symantec-registersleutels," zei Anschultz.

"We hebben vastgesteld dat de SymProtect-functie ermee te maken heeft, echter is dit probleem niet alleen van toepassing op Symantec-gebruikers. Om ervoor te zorgen dat het probleem niet optreedt, zouden klanten SymProtect voor het installeren van XP SP3 uit moeten schakelen," vertelt hij verder. Op het forum zijn instructies geplaatst waarmee SymProtect uitgeschakeld kan worden.

Anschultz vertelde vrijdag dat Symantec nog altijd bezig is met het onderzoeken waarom er zoveel sleutels, in sommige gevallen wel duizenden, worden toegevoegd aan het register. "Wij proberen nog steeds te begrijpen waarom de upgrade al deze registersleutels toevoegt," liet hij weten.

Vrijwel direct na het lanceren van Windows XP SP3 op Windows Update kwamen meldingen binnen dat apparaatbeheer helemaal leeg was en de draadloze of bekabelde internetverbinding niet meer werkte. Gebruikers identificeerden het probleem al snel en zagen dat er een boel doelloze registersleutels bij waren gekomen die begonnen met $%&.

Symantec heeft herhaaldelijk beweerd dat het probleem niet aan zijn kant lag, Microsoft heeft nooit gereageerd op de beweringen. Vorige week gaf Symantec nog de schuld aan het Microsoft-bestand fixccs.exe, onderdeel van het Windows XP SP3-installatiebestand. Echter vertelde Symantec gisteren weer dat het probleem lag aan SymProtect in combinatie met fixccs.exe.

"Fixccs.exe is verantwoordelijk voor het toevoegen van registersleutels evenals voor het verwijderen ervan. SymProtect is ontworpen om veranderingen aan het register te blokkeren en voorkomt de verwijdering van de registersleutels door fixccs.exe," laat Symantec-woordvoerdster Cecilia Daclan weten in een e-mailbericht op dinsdagochtend.

Echter vertelt Symantec wel dat het probleem van een leeg apparaatbeheer niet alleen optreedt bij Symantec-beveiligingssoftware. "Dit probleem is niet exclusief voor Symantec-gebruikers. We hebben het ook gezien bij gebruikers die onze producten niet draaiden," vertelde Daclan.

Vorige week liet Symantec weten te werken aan een tool die het probleem op zou moeten lossen. Symantec hoopte de tool snel af te hebben, echter is deze een week later nog altijd niet verschenen. Als de tool klaar is, zal deze te vinden zijn op het Symantec-supportforum.