Eenieder die zijn Apple-computer terug naar de winkel brengt voor reparatie, is bijna altijd verplicht zijn administratorwachtwoord af te geven. Dit tot grote onvrede van beveiligingsexpert Oliver Day.

"Elke keer als ik mijn laptop terugbreng stellen de Apple-werknemers dezelfde vraag: ‘Wat is je administratorwachtwoord?’ De eerste keer dat ik dit hoorde dacht ik dat het om een grap ging. Apple is echter doodserieus," aldus Oliver Day van Stopbadware.org.

Volgens Day komt Apple met elk denkbaar excuus dat je je maar voor kunt stellen om klanten het administratorwachtwoord af te laten geven. "Soms proberen de technici me zelfs te intimideren door te zeggen dat ze de reparatie niet kunnen uitvoeren als ik weiger. Een technicus probeerde me zelfs honderd dollar extra te laten betalen voor de installatie van Mac OS X omdat ik mijn wachtwoord niet wilde verstrekken. De reden was dat ze extra werk moesten verrichten omdat ik weigerde mee te werken."

Apple zou volgens Day klanten nooit om hun wachtwoord moeten vragen. "Dit is officieel Apple-beleid en het moet stoppen. Het is voor securitybewuste mensen in strijd met elke logica. Gegeven de staat van OS-distro’s, is er absoluut geen enkele reden dat Apple toegang tot de bestanden van klanten moet hebben voor het uitvoeren van hardware reparaties," laat Day weten.

Ook waarschuwt hij dat in het verleden technici vaker zijn betrapt op het plunderen van de bestanden van klanten. Daarom adviseert de onderzoeker Apple-gebruikers het volgende stappenplan te volgen om het probleem op te lossen totdat Apple het zelf oplost:

  1. Maak een kloon van de opstartschijf.
  2. Verwijder op een veilige manier alle inhoud van de schijf.
  3. Installeer een schone versie van Mac OS X.
  4. Plaats het imagebestand terug zodra de reparatie voltooid is.

"Dit voegt allerlei tijd toe aan een proces waar consumenten toch al de dupe van zijn. Alleen maar omdat Apple nog steeds denkt dat dit een normale manier is om klanten te behandelen," voegt Day tot besluit toe.