Test-Aankoop, de Belgische consumentenbond, heeft een aanklacht ingediend tegen de iPhone 3G. De klachten zouden maar blijven binnenstromen, en Test-Aankoop meent dat er sprake is van koppelverkoop en valse schaarste.

Er zijn vooral klachten over de steeds weer verschijnende kleine lettertjes en onbekende opties waardoor de rekening verder en verder oploopt. Zo staat de optie Check Mail standaard aan waardoor er telkens gecontroleerd wordt op nieuwe e-mailberichten. Gevolg is dat de limieten van België snel overschreden worden. Het gebruik van internettoepassingen in het buitenland is ook een veelgehoorde klacht en kan de rekening flink doen oplopen.

Verder zijn er klachten over het niet aan kunnen passen van de batterij, het niet kunnen versturen van mms’jes, wat weer het gebruik van e-mail verplicht, en het gebruik van een e-mail- en surfpakket dat pas ingaat bij de volgende factureringsperiode, waar veel gebruikers niet van op de hoogte zijn. Hierdoor betalen sommige gebruikers wel tot 181 euro voor 36 MB.

De garantieduur van de iPhone is ook reden tot klagen. In het contract staat namelijk dat kopers recht hebben op één jaar garantie, echter is in de wet van België vastgelegd dat kopers minimaal recht moeten hebben op twee jaar garantie. Iets waar Apple vaker moeilijk om doet, zo meldt Test-Aankoop.

Ook werd er geklaagd over de verkooppraktijken van de iPhone 3G. Bij aankoop moet namelijk verplicht een Mobistar-abonnement af worden gesloten. De telecomoperator kwam echter tot de conclusie dat er geen sprake was van koppelverkoop, iets wat nog steeds verboden is in België.

Omdat de klachten bij Test-Aankoop binnen bleven stromen, heeft de consumentenorganisatie besloten een klacht in te dienen bij de Algemene Directie Controle en Bemiddeling, vroeger bekend als de Economische Inspectie. "De klacht heeft betrekking op het product iPhone 3G en de verkoopspraktijk en het is aan de Algemene Directie om uit te maken wie hierin de verantwoordelijkheid draagt", zo meldt Test-Aankoop. "Voor ons is het immers niet duidelijk waar en in welke mate Apple dan wel Mobistar hier in de fout gaat."

Apple heeft te kennen gegeven niet te willen reageren op de aantijgingen van Test-Aankoop. Mobistar heeft laten weten niet te geloven dat er sprake is van koppelverkoop en dat het afhankelijk is van de leveringen van Apple. "Het ging over geïsoleerde gevallen die ook terechtgewezen zijn," vertelt Mobistar.