Abonneer je gratis op Techzine!

Nederlanders maken zich over het algemeen weinig zorgen als ze een online aankoop doen. Te weinig, zeker omdat Nederlanders steeds meer online kopen. De Duitsers scoren bijvoorbeeld beter wat betreft online veiligheid.

Over het algemeen scoort de rest van Europa beter dan dat Nederlanders dat doen. Duitsers zijn nog het meest begaan met hun online veiligheid, terwijl Nederlanders dit niet zo belangrijk lijken te vinden. Het gevaar ligt echter wel op de loer, zo stelt Sincerus Consultancy.

Sincerus Consultancy zegt dat dit komt doordat steeds meer bedrijven zich richten op online veiligheid. Wanneer consumenten gewoon hun antivirus op orde hebben, denken ze al gauw voldoende beveiligd te zijn. Sincerus Consultancy vindt dat de bewustheid groter moet worden onder zowel bedrijven als consumenten.

Bert Heitink, algemeen directeur bij Sincerus Consultancy: "Omdat identiteitsdiefstal veel kwaad kan aanrichten, kan het een desastreuze impact hebben op het imago van online winkels. Dit heeft vervolgens vaak zijn weerslag op bezoekcijfers en bedrijfsresultaten. Het proactief beveiligen van informatie zou binnen iedere onderneming en binnen ieder huishouden een eerste prioriteit moeten zijn. Nederlandse organisaties en consumenten moeten daarnaast zelf alerter worden op veiligheidsrisico’s in plaats van blind te varen op tools. Door waakzaam te zijn en blijven kunnen veel problemen worden voorkomen."