Abonneer je gratis op Techzine!

Op de Game Developers Conference 2009 is een streaming service voor games aangekondigd. Wat zou betekenen dat je geen peperdure hardware meer hoeft aan te schaffen voor die ene game die je nou net wil spelen. Een nieuwe service met de ambitie de gamesindustrie te veranderen.


Het concept is vrij simpel, het werkt hetzelfde als video’s streamen. Alle games staan op de high-end servers van OnLive, wat er voor zorgt dat de hardware van de pc van de eindgebruiker amper werk heeft. Het werk wordt gedaan op de servers van OnLive aan de andere kant.

OnLive kan tot 720p en 60fps leveren, maar dit hangt af van de internetverbinding die de gamer heeft. Voor een standaardtelevisiekwaliteit is een verbinding van 1,5 megabit per seconde nodig. Voor HD resolutie is een verbinding van maar liefst 5 megabit per seconde nodig.


De nieuwe service brengt een groot aantal voordelen met zich mee, zo hoef je de games niet te installeren, kun je games huren óf kopen en kun je demo’s proberen zonder te downloaden en te installeren. Op computers moet een applicatie geïnstalleerd worden, wil je op een TV gaan gamen, dan moet je een speciaal kastje aanschaffen. De prijs hiervan is nog niet bekend, maar deze zou beduidend lager zijn dan de prijs van een huidige console.


Het idee is om aan OnLive abonnementskosten te verbinden, de prijs zou vergelijkbaar zijn met de prijs van een huidig Xbox Live-abonnement. Een groot aantal uitgevers van games heeft al zijn medewerking toegezegd aan de service waaronder, EA, THQ, Take-Two, Ubisoft, Codemasters, Epic Games, Warner Bros, Oh en 2D Boy.

Er konden op de GDC al games gespeeld worden op de nieuwe service en het wordt momenteel intern getest. Een bèta is onderweg en je kunt je hier inschrijven om aan de bèta deel te nemen.