De telecomwaakhond, de OPTA, heeft twee 0900-nummers ingetrokken. Het tarief voor deze nummers was tachtig eurocent per minuut en de bellers kregen bijna nooit iemand aan de lijn.

Het gaat in deze om de Makelaarsfoon en de Juristenfoon. Beide nummers werden gerund door één persoon, hij nam zelf ook regelmatig de telefoon op. De OPTA kreeg klachten van consumenten over deze nummers, naar aanleiding daarvan heeft de OPTA een onderzoek gestart. Het onderzoek liep tussen veertien april 2008 en negentien maart 2009. Er werd zo’n 14.000 keer gebeld waarvan 222 bellers langer dan tien minuten in de wacht moesten blijven.

De OPTA noemde het onderzoek teleurstellend. Toen de OPTA naar de Makelaarsfoon belde om de klacht te controleren moesten ze al dertig minuten wachten. Om de paar minuten werd wel gemeld dat er nog maar één klant voor hun was. Bij de Juristenfoon kreeg de OPTA helemaal niemand aan de lijn, na vijftig minuten werd de verbinding automatisch verbroken.

OPTA heeft gister de nummers ingetrokken en onderzoekt of de gedupeerde hun geld terug moeten krijgen.