2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Begin deze week doken er plotseling berichten op dat Mac OS X Snow Leopard een kritieke bug bevat die in staat is om gegevens van gebruikers te wissen. Apple heeft het probleem inmiddels erkent en zegt aan een oplossing te werken.

Uit nader onderzoek blijkt dat het probleem direct te maken heeft met het gebruik van het gastaccount in het Mac OS X-besturingssysteem. Wanneer het gastaccount op een systeem is gebruikt en er vervolgens weer wordt ingelogd met het algemene gebruikersaccount, blijken alle gegevens gewist te zijn.

Het probleem op zichzelf is niet nieuw. Het werd al kort na de lancering van Mac OS X Snow Leopard gemeld, maar de afgelopen tijd heeft een groeiend aantal mensen zich op onder meer Apples eigen discussieforum beklaagd over het probleem. Engadget was afgelopen maandag de eerste die het probleem publiekelijk aan de kaak stelde, waardoor de zaak aan het rollen kwam.

Een gebruiker omschrijft op Apples discussieforum het probleem als volgt: "Toen ik deze morgen inlogde op mijn MacBook Pro, was het alsof ik op het gastaccount had ingelogd en niet op mijn standaard gebruikersprofiel", aldus gebruiker parshallnet. "Geen iconen op het bureaublad, het standaard bureaubladachtergrond, geen documenten in de documentenmap en applicaties gedroegen zich alsof ik ze niet eerder had geopend."

Het probleem lijkt volgens CNet veroorzaakt te worden doordat voorafgaand aan de installatie (upgrade) van Snow Leopard een gastaccount is ingeschakeld. De eenvoudigste manier om problemen te voorkomen is het uitschakelen van het gastaccount. Met Time Machine kunnen verloren gegevens eventueel hersteld worden.

In een korte verklaring erkende Apple afgelopen maandag het probleem. "We zijn ons bewust van het probleem, dat enkel in extreem zeldzame gevallen optreedt, en we werken aan een oplossing", aldus een Apple-woordvoerder. Het bedrijf werkt momenteel aan de tweede onderhoudsupdate voor Snow Leopard. Vermoedelijk zal de oplossing daar deel van uit maken.