Volgens een inwoner van Californië is Apple’s assistent Siri lang niet zo intelligent als de tv-reclames van de populaire fabrikant beloven. Dit beweert Frank Fazio, de beste man heeft daarom een rechtszaak tegen Apple aangespannen om zijn gelijk te halen.

Volgens de aanklacht zou Fazio kort na aankoop van zijn nieuwe iPhone 4S al behoorlijk teleurgesteld zijn over de prestaties van Siri. Wanneer Fazio bijvoorbeeld de navigatie naar een bepaalde plaats vroeg, kwam Siri pas na lang wachten met een antwoord of begreep Siri de opdracht niet. Om die redenen is Frank Fazio van mening dat Apple haar klanten meer heeft belooft dan zij daadwerkelijk kunnen waarmaken.

In de aanklacht valt dan ook te lezen dat Apple volgens Fazio de Consumers Legal Remedies Act en de California’s Unfair Competition Law overtreedt. Deze wet beschermt de consument onder andere tegen oneerlijke voorlichting.

Daarnaast is Fazio van mening dat, doordat Siri niet goed werkt, dit alleen maar zorgt voor een duurdere versie van de iPhone 4. Ook zorgt Siri voor veel dataverkeer waardoor gebruikers sneller over hun datalimiet heen gaan. Iets wat Apple ook niet duidelijk zou hebben vermeldt in haar reclamecampagnes. Desondanks heeft Apple vanaf het begin vermeldt dat het bij Siri gaat om een betaversie van de software en nog niet helemaal af is.

De advocaten van Fazio hopen dat meer gedupeerde zich melden en zij zo een class-action rechtszaak van de aanklacht kunnen maken. Hiermee hopen de advocaten op een algeheel verbod op verkoop van de iPhone 4S. Al ligt een schadevergoeding meer voor de hand als een rechter al mee gaat in de aanklacht.