2min

Vanaf vandaag ligt de iPad mini dan eindelijk in de winkels. Hoewel de rijen korter zijn dan bij andere lanceringen van Apple-producten, zijn er toch nog behoorlijk wat mensen die zeker zaten te wachten op een kleinere tablet van Apple.

In Sydney stonden ongeveer 50 mensen voor de Apple Store te wachten, totdat ze de iPad mini in hun armen konden sluiten. Dit was bij iPhone-lanceringen soms wel anders, waar een rij zolang was als een enkele huizenblokken. Patrick Li stond vooraan bij de Apple Store in Sydney, hij stond er vanaf half 5 ’s ochtends. Op de vraag waarom hij zo graag een iPad mini wilde antwoordt hij: "De iPad mini is licht, makkelijk te hanteren en ik kan er boeken mee lezen. Het is beter dan de grote iPad".

In Azië en Europa waren de rijen voor de Apple Stores ook veel kleiner. In Amsterdam stonden er 100 wachtenden in de regen voor de Apple Store en in Londen ongeveer 50 personen. De iPad mini is de eerste stap van Apple op het mid-range segment van de tabletmarkt.

Investeerders van Apple zijn bang dat de iPad mini de verkoopcijfers van de iPad 4 negatief zal beïnvloeden. De iPad mini kost 329 euro voor het goedkoopste WiFi-model, voor het goedkoopste model van de iPad 4 betaalt men 499 euro. De iPad mini moet concurreren met de Kindle Fire van Amazon en de Nexus 7 van Google welke in de Verenigde Staten een prijs van respectievelijk 199 dollar en 249 dollar hebben.

Naar verwachting zullen er aan het einde van dit weekend 1,5 miljoen iPad mini’s verkocht zijn, wat beduidend minder is dan bij bijvoorbeeld de iPad 3, waar er 3 miljoen van over de toonbank gingen in het eerste weekend. Analist Gene Munster van Piper Jaffray weet waarom de iPad mini in het begin iets minder zal verkopen dan de iPad 3, hij zegt: "De reden waarom er minder mini’s verkocht worden dan de iPad 3 is omdat de mini geen 3G-functie heeft, daarnaast is een kleine tablet niet nieuw voor de consument. Toch denken we dat de verkopen op den duur wel zullen aantrekken".