Internetradio groeit sneller dan Spotify

De markt rondom digitale muziek maakt de afgelopen jaren snelle veranderingen door. Was iTunes enkele jaren nog duidelijk marktleider bij de legale distributie van muziek, is Spotify tegenwoordig ook een grote speler in wording. Een derde partij, internetradio, lijkt echter een grotere groei door te maken, zo blijkt uit een studie van NPD.

Uit de studie van NPD blijkt dat momenteel zo’n 37 procent van de ondervraagden gebruik maken van internetradiodiensten zoals Pandora en Last.FM. On-demanddiensten zoals Spotify hebben vrijwel een even groot aandeel van 36 procent. In vergelijking met de cijfers van een jaar eerder maakt de internetradio een grote groei door, vorig jaar gaf maar 10 procent van de ondervraagden aan gebruik te maken van een dergelijke dienst. On-demanddiensten groeiden minder hard met een groei van 18 procent, vorig jaar bedroeg het aandeel van on-demanddiensten de helft: 18 procent.

Vanuit allerlei hoeken lijkt er grote interesse te zijn voor internetradio. Spotify heeft zelf al een gratis radiodienst in Amerika gelanceerd en ook Microsoft biedt een service aan met Xbox Music. Volgens vele geruchten zou ook Apple een internetradiodienst willen lanceren, dit zal waarschijnlijk begin 2013 gebeuren.