Sony’s PlayStation 4 weet het op papier te winnen van Microsoft’s Xbox One. Sony’s spelcomputer heeft meer kracht aan boord, al zijn veel onderdelen gelijk aan elkaar. Als kanttekening moeten we vermelden dat nog niet alle specificaties bekend zijn gemaakt.

AnandTech heeft een diepgaande analyse uitgevoerd op de componenten van de twee spelcomputers. De systemen zijn beide voorzien van processors uit AMD’s Jaguar-serie. De Jaguar-reeks is voorzien van acht rekenkernen die stuk voor stuk waarschijnlijk op 1,6 GHz zullen draaien.

Ook de GPU is afkomstig van AMD, maar Sony heeft meer moeite gestoken in het krachtiger maken van diens GPU. Microsoft houdt dat onderdeel vrijwel standaard. Dit betekent dat de PlayStation 4 1152 shaders heeft, de Xbox One heeft er 768. De rekenkracht van de GPU’s is respectievelijk 1,84 en 1,23 TFLOP.

Beide Systemen krijgen 8GB werkgeheugen, maar het type geheugen varieert onderling wel. De Xbox One heeft DDR3-geheugen met een bandbreedte van 68,3 GB/s en 32MB eSRAM-geheugen met 102 GB/s bandbreedte. De PlayStation 4 beschikt over GDDR5-geheugen met een bandbreedte van 170,6 GB/s.

AnandTech verwacht dat het verschil in hardware in het begin nog niet zo’n probleem zal zijn, maar dat het na verloop van tijd wel duidelijker zal worden. Microsoft heeft waarschijnlijk wel het voordeel als het aankomt op de prijs, juist omdat het bespaard heeft op verschillende onderdelen. Ook zal de Xbox One energiezuiniger zijn.