China heeft een verbod op de verkoop van buitenlandse spelcomputers opgeheven. Dit betekent dat merken als Microsoft, Nintendo en Sony de mogelijkheid krijgen om hun consoles op de Chinese markt te verkopen. De merken lijken echter nog huiverig.

In 2000 heeft China een verbod op de verkoop van spelconsoles doorgevoerd. De reden hiervoor was dat de computerspellen een negatieve invloed zouden hebben op de Chinese jeugd.

In China worden er wel computerspellen gespeeld, maar dit gebeurt vaak op de PC. Ruim tweederde van de spellen wordt in China op de PC gespeeld. De rest van de spellen die gespeeld worden zijn browsergames of games op mobiele apparaten. De markt wordt dan ook gedomineerd door gratis mobiele en PC-spellen, waarbij betaald moet worden voor add-ons zoals sterkere wapens of levens.

China zag de inkomsten uit computerspellen in 2013 groeien naar een bedrag van omgerekend 10,2 miljard euro. Dat was 25 procent meer dan het jaar ervoor.

Met het opheffen van het verbod op het verkopen van buitenlandse spelconsoles krijgen merken als Microsoft, Nintendo en Sony de mogelijkheid consoles te verkopen in China. Toch zijn de merken nog huiverig over het betreden van de markt, ondanks het feit dat China een zeer grote markt is.

Belangrijkste reden hiervoor is dat de gemiddelde consumenten in China per maand minder dan 4.000 yuan (464 euro) verdient. Dit betekent dat voor veel Chinese consumenten een spelconsoles van 400 of 500 euro te duur is. Ook de spellen voor de spelconsoles zijn waarschijnlijk te duur voor de Chinese consument. Consoles die in China worden geproduceerd hebben vaak de mogelijkheid om gekopieerde spellen af te spelen, die op schijfjes voor omgerekend 1 euro gekocht kunnen worden. De instelling van de Chinese consument en bereidheid om te betalen is daarom heel anders die van consumenten uit andere delen van de wereld.

Als Microsoft, Nintendo en Sony inderdaad besluiten om de Chinese markt te betreden met hun spelcomputers, dan zal er mogelijk een nieuwe strategie ontwikkeld moeten worden. Een woordvoerder van Sony geeft tegenover Reuters aan: "We erkennen dat China een veelbelovende markt is, en we zullen de mogelijkheden bekijken."