Google koopt Songza om te concurreren met Beats Music van Apple

Abonneer je gratis op Techzine!

Google heeft een nieuwe overname gedaan, vermoedelijk om in de toekomst beter te kunnen concurreren met Beats Music, dat dan onder de gelederen van Apple zal vallen. Het door Google overgenomen Songza houdt zich bezig met het samenstellen van playlists, wat ook een sterk punt van Beats Audio’s streamingdienst is.

Streamingdiensten bieden doorgaans een catalogus van miljoenen muzieknummers, maar het is voor gebruikers niet altijd even eenvoudig om hun weg te vinden in de wildgroei aan muziek. Hoe bepaal je immers wat het volgende muzieknummer moet worden?

Sommige diensten bieden de mogelijkheid om muziek te ontdekken, bijvoorbeeld op basis van hetgeen je al hebt geluisterd, andere diensten stellen zelf afspeellijsten samen. Daarbij wordt bijvoorbeeld rekening gehouden met een activiteit, humeur of locatie. Voorbeelden van afspeellijsten zijn: "Waking up Happy" of "Singing in the Shower".

Beats Music, dat begin dit jaar werd gelanceerd en wordt overgenomen door Apple, kiest voor een aanpak waarbij de afspeellijsten door experts worden samengesteld. Songza heeft al langer expertise in dit gebied, het bedrijf doet dit al sinds 2010. In 2011 lanceerde het bedrijf een mobiele app en het kent ongeveer 5,5 miljoen actieve gebruikers.

Overigens kan er voor Google nog een ander interessant aspect aan de overname zitten: miljoenen gebruikers vertellen Songza dagelijks wat ze aan het doen zijn. Dit zou Google interessante informatie over gebruikers kunnen opleveren voor het aanleveren van advertenties.

Het is onbekend wat Google voor bedrag neertelt voor de overname van Songza. Wel is duidelijk dat de technologie van Songza gedurende de komende maanden wordt geïntegreerd in Google Play Music en wellicht YouTube. Voorlopig blijft Songza’s app beschikbaar.