Sony bevestigt selfie-hype en investeert in productie camerasensoren

Abonneer je gratis op Techzine!

Sony heeft bekendgemaakt dat het 35 miljard yen gaat investeren om de productie van camerasensoren voor smartphones en tablets te verhogen. Voornaamste reden voor de investering is de grote vraag naar camerasensoren voor de voorzijde van mobiele apparaten, waarmee selfies worden geschoten.

Sony bevestigt dus eigenlijk dat de selfie-hype dermate veel invloed heeft op de keuzes van fabrikanten, dat er geïnvesteerd moet worden om de productie op peil te houden en alle fabrikanten te kunnen voorzien van voldoende camerasensoren. Het Japanse bedrijf gaat de productie in twee fabrieken op het zuidelijk gelegen Japanse eiland Kyushu opvoeren, het gaat hierbij om gestapelde CMOS-sensoren.

Ondertussen wordt een fabriek in het Noord-Westen van Japan verbouwd, deze fabriek werd overgenomen van Renesas Electronics Corp voor 35 miljard yen. De productie moet nu met 13 procent gaan stijgen naar 68.000 wafers per maand, Sony’s doel is om dat aantal in augustus 2015 behaald te hebben.

Sony voorziet een hele hoop smartphone- en tabletfabrikanten van camerasensoren, zo levert het Japanse bedrijf bijvoorbeeld de camera aan de achterzijde voor alle iPhones. Voor de camera’s aan de voorzijde van veel mobiele apparaten kiezen fabrikanten vaak voor een sensor van Omnivision Technologies. Deze sensoren zijn goedkoper maar ook van veel mindere kwaliteit. Doordat het maken van een selfie steeds populairder wordt stappen veel fabrikanten nu volledig over op camerasensors van Sony en moeten de sensors van Omnivision het veld ruimen.

Sony heeft in het eigen vlaggenschip, de Sony Xperia Z2, een camerasensor van 20 megapixel geplaatst.