Microsoft verandert naam Xbox Music in Groove

Microsoft heeft ervoor gekozen om de naam Xbox Music te laten vallen, deze naam wordt vervangen door Groove. Waarom Microsoft de naam van zijn muziekdienst wijzigt zegt het niet, maar ook de naam Xbox Video verdwijnt, dat wordt Movies & TV. Waarschijnlijk moet Xbox weer echt om gaming gaan draaien en niet anders.

De meest voor de hand liggende reden om de namen Xbox Music en Xbox Video te schrappen is om verwarring te voorkomen. Bij de naam Xbox zal iedereen direct denken aan gamen en niet zozeer aan muziek en video’s. Met de naam Groove staat de muziekdienst echt helemaal op zichzelf, hetzelfde kan gezegd worden van Movies & TV.

Microsoft heeft voor beide diensten ook nieuwe apps ontworpen in Windows 10 die op alle schermformaten gaan werken. Microsoft start als het ware helemaal opnieuw met zijn entertainment toepassingen. Hoewel de apps ongetwijfeld goed in elkaar zullen zitten is het nog maar de vraag of ze heel populair gaan worden. De Xbox-apps hebben in het verleden weinig gebruikers voor zich weten te winnen en inmiddels is de markt aardig verdeeld. Spotify is de populairste muziekstreamingdienst en heeft de meeste betalende leden. Apple is net de concurrentie aangegaan met Spotify en verwacht wordt dat het bedrijf uit Cupertino flink wat reclame gaat maken voor zijn nieuwe muziekdienst. Toch heeft Microsoft met Xbox Music al geruime tijd een eigen streamingdienst voor 10 euro per maand met een flinke muziekcollectie, deze gebruikers blijven uiteraard behouden en krijgen straks een Groove-abonnement.

Microsoft is met Groove echter nog steeds een redelijk nieuwe speler en de vraag is hoe het op gaat boksen tegen het geweld van Spotify en Apple Music. In elk geval is het duidelijk dat Microsoft flink wat minder media-aandacht krijgt voor zijn muziekdienst dan Apple heeft gekregen de afgelopen maanden. Microsoft zou er goed aan doen om ook een marketingstrategie rond Groove te bedenken.

De nieuwe Movies & TV-app zal ongetwijfeld gebruikt gaan worden door Windows 10-gebruikers om bestaande en eigen content af te spelen, maar het ontbreken van een streamingdienst zorgt ervoor dat het nooit echt populair kan worden. Het is voor Microsoft onmogelijk op te boksen tegen HBO en Netflix zolang het zelf alleen films en series aanbiedt in de losse verkoop.