HP stopt met goedkope tablets en richt zich op high-end 2-in-1-tablets

Abonneer je gratis op Techzine!

HP heeft bekendgemaakt dat het geen goedkope tablets meer op de markt zal brengen. De vraag naar tablets in deze categorie is inmiddels zover gedaald dat er geen geld meer aan te verdienen valt. In plaats daarvan zal HP zich gaan richten op de ontwikkeling van high-end tablets voor enterprise-toepassingen, maar ook op convertibles en tablets met een afneembaar toetsenbord die is laptop-vervanger kunnen fungeren.

De goedkope tablets die HP het afgelopen jaar op de markt heeft gebracht waren niet erg bijzonder en waren ook niet door HP ontwikkeld. Het waren Huawei-tablets die voorzien waren van een HP-label. Niet dat er iets mis is met tablets van Huawei, maar het liet wel zien dat HP er zelf niet teveel aandacht aan wilde schenken.

Nu verandert de strategie en stopt het bedrijf met deze tablets en gaat het alleen nog high-end tablets op de markt brengen. We gaan er vanuit dat het bedrijf deze tablets dan ook zelf zal ontwikkelen. Daarnaast wordt er een grote groei verwacht in de markt voor 2-in-1-tablets met een afneembaar toetsenbord die kunnen dienen als laptop-vervanger. Zoals bijvoorbeeld de Suface Pro-producten van Microsoft, in deze categorie wil HP ook een grotere rol gaan spelen.

De pc-markt is momenteel ook niet rooskleurig, maar HP blijft met een aantal producten wel actief aan de onderkant van de pc-markt, voornamelijk met de goedkope Chromebooks en Stream-pc’s met Windows 10. Naar deze producten is nog wel een grote vraag. De rest van de laptops die HP verkoopt zitten vooral in het hogere segment, een strategie die meer fabrikanten volgen.

HP is op 1 november gesplitst in twee bedrijven, HP Inc en Hewlett Packard Enterprise, waarbij HP Inc het bedrijf is dat actief is op de markt voor laptops en printers. Het doel achter de splitsing is dat de bedrijven beter zelfstandig kunnen opereren en een duidelijke focus en strategie hebben. De beslissing om het low-end-segment grotendeels te verlaten lijkt een van de eerste grote strategiewijzigingen.