1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Nu Google een aantal nieuwe apparaten, Pixel-smartphone en de Smart Home Speaker, heeft gelanceerd lijkt het bedrijf serieuze plannen voor een winkel te hebben.

Op de site van Engadget kwamen we dit bericht tegen betreffende een stiekem geplande popup-winkel in New York. Hoewel het vooralsnog dus een tijdelijk concept lijkt (zeker is het nog niet) is het geen onlogische stap van Google. Uiteindelijk zal al die mooie nieuwe hardware immers wel op een goede manier aan de consument verkocht moeten worden. Om je als bedrijf enigszins onderscheidend te maken van de massa aan elektronicafabrikanten is een merkwinkel bijna onvermijdelijk. Iets dat Apple van zo ongeveer het begin af aan goed heeft begrepen en ook Microsoft doet inmiddels mee met een handjevol ‘brandstores’.

Premiumtoestellen

Groot voordeel van een eigen winkel is natuurlijk dat er gespecialiseerd personeel rondloopt dat direct op alle vragen kan inspringen. Daarnaast wordt een bezoeker aan zo’n merkwinkel niet afgeleid door concurrerende artikelen. Tegelijkertijd geldt dat de nieuwe Google-producten van een premium prijskaartje zijn voorzien. De Pixel-smartphone gaat bijvoorbeeld voor 799 euro over de toonbank en dat is  gelijk aan de adviesprijs van bijvoorbeeld de iPhone en Galaxy S7. Kortom: de meerwaarde moet aan de consument uitgelegd worden en waar kan dat beter dan in een eigen gecontroleerde omgeving? Of Google nu serieus doorpakt met Google Stores is natuurlijk koffiedik kijken. Een popup-store lijkt echter een voorzichtige verkenning van het concept. Wie weet verrijst er binnenkort ook iets in ons land.