2min

Later dit jaar gaat de Amerikaanse muziekstreamingdienst Pandora zijn antwoord op Spotify en Apple Music onthullen. Op 6 december organiseert het bedrijf een speciaal evenement in New York, om de dienst aan de consument te onthullen. In het eerste kwartaal van volgend jaar moet het nieuwe Pandora breed beschikbaar worden gemaakt.

Het evenement moet volgens Cnet een nieuwe dienst van Pandora onthullen die de concurrentie met Apple Music en Spotify goed aan kan gaan. Het bedrijf besloot daar afgelopen maand al zijn voorwaarden voor de premium-dienst Pandora Plus aan te passen. Zo werden advertenties weggehaald voor betalende consumenten en konden leden offline naar muziek luisteren. Ook nieuw was de mogelijkheid om liedjes over te slaan en opnieuw te spelen.

Tijdens het evenement begin december moet echter een geheel nieuwe on-demand dienst onthuld worden. Pandora’s CEO Tim Westergren vertelde dat de Premium-variant een complete, interactieve on-demand dienst moet worden. Toegevoegd worden onder andere de mogelijkheid om liedjes te zoeken en af te spelen en zelf afspeellijsten op te stellen. Andere opties worden in december onthuld.

Voor het bedrijf, dat lang in de markt stond als digitale radio, komen de veranderingen op een moment dat de streamingmarkt richting verzadiging lijkt te gaan. Er zijn maar een paar grote spelers op de markt die echt een breed aanbod hebben. Daarbij gaat het vooral om Spotify (met 40 miljoen betalende leden) en Apple Music (met 17 miljoen betalende leden).

Pandora is ten opzichte van die concurrenten een nogal kleine speler. Het bedrijf verwacht in 2020 11,3 miljoen betalende leden te hebben, vermoedelijk mede door een uitrol naar andere landen. Pandora is op dit moment namelijk enkel beschikbaar in de Verenigde Staten, Australië en Nieuw-Zeeland.